Kyberútok zastavil výrobu piva Asahi. Největší pivovar Japonska ztichl

Kyberútok zastavil výrobu piva Asahi. Největší pivovar Japonska ztichl

Shutterstock.com

Kyberútok zastavil výrobu piva Asahi. Největší pivovar Japonska ztichl

Největší japonský pivovar Asahi zažil něco, co se v zemi vycházejícího slunce rovná malému zemětřesení. Výrobní pásy se zastavily, objednávky ustaly a zákaznické linky zmlkly. Ne kvůli chybě lidského faktoru nebo výpadku dodávek, ale kvůli útoku z kyberprostoru.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Asahi Group Holdings, výrobce legendárního piva Super Dry, whisky Nikka a celé řady nealkoholických nápojů, musel v Japonsku zastavit všechny objednávky i distribuci. Podle agentury Reuters zůstával provoz v některých z třiceti tuzemských závodů přerušen i v úterý. „Aktivně vyšetřujeme příčinu a pracujeme na obnovení provozu,“ uvedla firma s tím, že časový rámec návratu do normálu zatím neexistuje.

Když IT systém říká „ne“

Společnost na začátku týdne oznámila, že kvůli „poruše systému“ došlo k pozastavení objednávek, expedice i služeb zákaznického centra. Tehdy ještě nepadlo slovo „kyberútok“. To přišlo až později, když se ukázalo, že nejde o běžnou softwarovou závadu.

Útočník zůstává neznámý a podle firmy nedošlo k úniku osobních údajů zákazníků. Ač je to jediné pozitivní z celé situace, výpadek přichází v citlivém období. Japonský trh s pivem se právě znovu nadechuje po pandemii, a Asahi hraje na trhu klíčovou roli.

Od „ranního slunce“ k digitálnímu zatmění

Značka Asahi – v překladu „ranní slunce“ – byla založena roku 1889. První pivo pod touto značkou stočil Komakichi Torii v roce 1900. Dnes patří k největším nápojovým firmám světa, s portfoliem značek jako Peroni, London Pride či Grolsch. Neomezuje se však jen na alkohol – významné postavení má i v segmentu nealko.

Globální rozkročení Asahi jen umocňuje vážnost útoku. V době, kdy se logistika vyvažuje na ostří nože, může výpadek v Japonsku ovlivnit i zahraniční trhy. CNN kontaktovala společnost s žádostí o detaily, zatím však bez reakce. Zůstává tak nejasné, kdo útok provedl a jak hluboko pronikl do systémů.

Když se pivo netočí

Zákazníci doufají, že jejich oblíbený Super Dry se brzy vrátí na pulty. Mezitím Asahi čelí jiné výzvě: musí obnovit důvěru. Nejen zákazníků, ale i partnerů a zaměstnanců. V digitálním světě je reputace často křehčí než čerstvě načepované pivo.

Kybernetické útoky nejsou žádnou novinkou. Ale když zasáhnou globální značku s desítkami milionů fanoušků, otřes je slyšet i za hranicemi oboru. Asahi čeká nejen technická obnova, ale i reputační. A její skutečné náklady teprve začínají být vidět.