Kyberútok zastavil výrobu piva Asahi. Největší pivovar Japonska ztichl
Shutterstock.com
Kyberútok zastavil výrobu piva Asahi. Největší pivovar Japonska ztichl
Největší japonský pivovar Asahi zažil něco, co se v zemi vycházejícího slunce rovná malému zemětřesení. Výrobní pásy se zastavily, objednávky ustaly a zákaznické linky zmlkly. Ne kvůli chybě lidského faktoru nebo výpadku dodávek, ale kvůli útoku z kyberprostoru.
šéfredaktor
Asahi Group Holdings, výrobce legendárního piva Super Dry, whisky Nikka a celé řady nealkoholických nápojů, musel v Japonsku zastavit všechny objednávky i distribuci. Podle agentury Reuters zůstával provoz v některých z třiceti tuzemských závodů přerušen i v úterý. „Aktivně vyšetřujeme příčinu a pracujeme na obnovení provozu,“ uvedla firma s tím, že časový rámec návratu do normálu zatím neexistuje.
Když IT systém říká „ne“
Společnost na začátku týdne oznámila, že kvůli „poruše systému“ došlo k pozastavení objednávek, expedice i služeb zákaznického centra. Tehdy ještě nepadlo slovo „kyberútok“. To přišlo až později, když se ukázalo, že nejde o běžnou softwarovou závadu.
Útočník zůstává neznámý a podle firmy nedošlo k úniku osobních údajů zákazníků. Ač je to jediné pozitivní z celé situace, výpadek přichází v citlivém období. Japonský trh s pivem se právě znovu nadechuje po pandemii, a Asahi hraje na trhu klíčovou roli.
Od „ranního slunce“ k digitálnímu zatmění
Značka Asahi – v překladu „ranní slunce“ – byla založena roku 1889. První pivo pod touto značkou stočil Komakichi Torii v roce 1900. Dnes patří k největším nápojovým firmám světa, s portfoliem značek jako Peroni, London Pride či Grolsch. Neomezuje se však jen na alkohol – významné postavení má i v segmentu nealko.
Globální rozkročení Asahi jen umocňuje vážnost útoku. V době, kdy se logistika vyvažuje na ostří nože, může výpadek v Japonsku ovlivnit i zahraniční trhy. CNN kontaktovala společnost s žádostí o detaily, zatím však bez reakce. Zůstává tak nejasné, kdo útok provedl a jak hluboko pronikl do systémů.
Když se pivo netočí
Zákazníci doufají, že jejich oblíbený Super Dry se brzy vrátí na pulty. Mezitím Asahi čelí jiné výzvě: musí obnovit důvěru. Nejen zákazníků, ale i partnerů a zaměstnanců. V digitálním světě je reputace často křehčí než čerstvě načepované pivo.
Kybernetické útoky nejsou žádnou novinkou. Ale když zasáhnou globální značku s desítkami milionů fanoušků, otřes je slyšet i za hranicemi oboru. Asahi čeká nejen technická obnova, ale i reputační. A její skutečné náklady teprve začínají být vidět.