Airbus chce prorazit ve vesmíru. Soustředí se na produkci satelitů

Evropský koncern Airbus, který působí v leteckém, vesmírném a zbrojním průmyslu, se chce ve větší míře zaměřit na vesmírné projekty, zejména na produkci satelitů pro vojenské i civilní využití.

Evropský koncern Airbus, který působí v leteckém, vesmírném a zbrojním průmyslu, se chce ve větší míře zaměřit na vesmírné projekty, zejména na produkci satelitů pro vojenské i civilní využití.

Celý článek
0

Ostuda pro Samsung. Ty šunty se rozpadají, stěžují si zákazníci na nová sluchátka

Jihokorejskému Samsungu se v posledních měsících moc nedaří. Po vlažném přijetí skládacích telefonů za astronomickou cenu vzbuzovala velká očekávání nová generace sluchátek. Jenže ta se bohužel příliš nepovedla. Firma kvůli reklamacím pozastavila další prodej.

Jihokorejskému Samsungu se v posledních měsících moc nedaří. Po vlažném přijetí skládacích telefonů za astronomickou cenu vzbuzovala velká očekávání nová generace sluchátek. Jenže ta se bohužel příliš nepovedla. Firma kvůli reklamacím pozastavila další prodej.

Celý článek
0

Green Deal oslabuje vliv Evropy v rozvojovém světě a uvolňuje místo Číně

Přílišná přísnost Green Dealu dělá pravý opak zamýšlené podpory evropského vlivu na udržitelnost podnikání, tvrdí finančníci

Přílišná přísnost Green Dealu dělá pravý opak zamýšlené podpory evropského vlivu na udržitelnost podnikání, tvrdí finančníci

Celý článek
0

Frontální útok: Amazon vyráží proti levným čínským prodejcům, mění kvůli nim svůj model

Čínské e-obchody Temu, Shein a AliExpress přinutily Amazon spustit konkurenční projekt. Plus: nízké ceny. Minus: na dodávku si počkáte.

Frontální útok: Amazon vyráží proti levným čínským prodejcům, mění kvůli nim svůj model
Balíček od Amazonu možná přiletí rovnou z Číny | Shutterstock.com

Amazon spustí uvnitř své aplikace a webových stránek novou samostatnou sekci pro levné zboží. Na rozdíl od současné praxe se bude doručovat ze skladů v Číně přímo zákazníkům v USA.

Minulou středu hostil Amazon v Šen-čenu vybrané čínské prodejce, aby jim myšlenku nového modelu tržiště představil. Někteří prodejci poté prezentační materiály dali k dispozici médiím. Jako první o události napsal americký techno-finančnický server The Information.

Podle prezentace bude nové tržiště nabízet především neznačkovou módu a domácí potřeby. Podmínky jsou jednoduché: žádná položka nesmí být těžší než libra (necelého půl kilogramu), nesmí stát přes dvacet dolarů. Vyloučeny z pilotního programu jsou veškeré potraviny i tekutiny.

Amazon je pro čínské prodejce již téměř deset let hlavní cestou k zákazníkům na Západě. Podle průzkumu serveru Marketplace Pulse představují téměř polovinu nejvýznamnějších prodejců třetích stran na Amazonu. Až dosud se jejich zboží vždy dopravovalo způsobem známým jako FBA (fulfillment by Amazon, tedy zhruba „zabaleno a dopraveno od Amazonu“). Nové tržiště zavádí alternativní cestu.

Model FBA představuje integraci dodavatelského řetězce v místě určení, tedy ve skladech Amazonu na území USA. Miliony prodejců individuálně odesílají zboží lodí z Číny do skladů FBA, z nichž se k americkému zákazníkovi následně dostanou za den či dva.

V Číně půjde o integraci u zdroje. Prodejci budou zasílat zboží do skladů Amazonu v Číně, odkud budou objednávky zákazníků odesílány letecky. Ke kupujícím v USA se dostanou za devět až 11 dní.

Jak Amazon přenastavil svůj dodavatelský řetězec
Hrot 24, Pavel Svatoš

V loňském roce Amazon v reakci na růst levného čínského e-shopu Shein snížil transakční poplatek účtovaný prodejcům, a to ze sedmnácti na pouhých pět procent (týká se oblečení s cenou do 15 dolarů za kus). Nové tržiště provozované přímo v Číně je koncepčnějším tahem.

Kopíruje hlavní výhodu Sheinu v kategoriích, jako jsou oděvy, které těží z toho, že dodávka přímo z Číny umožňuje získat nižší ceny a dynamičtější výběr. Prodejcům zase snižuje riziko nežádoucího nárůstu skladových zásob.

Kdykoli se změní model dodavatelského řetězce, změní se i vzorec prodeje. Značky neprodávají v obchodních domech stejné věci jako na Amazonu, ani na Amazonu neprodávají stejné věci jako na Sheinu. Čínské maloobchodní aplikace se nemohou rovnat jednodennímu nebo dvoudennímu doručení Amazonu, ale nabízejí výhodné ceny, díky nimž si mohou dovolit doručovat zboží třeba týden.

Amazon se pyšní rychlou dodávkou; Temu, Shein a AliExpress prodávají výrobky pomaleji. Rychlost dopravy je stejnou součástí produktu jako zboží samotné. Jediný způsob, jak se Amazon mohl vyrovnat cenám, bylo adoptovat výhodu dodavatelského řetězce.

Amazon vynaložil desítky let a stovky miliard na sázku, že si jeho zákazníci rádi připlatí za pohodlí v podobě rychlého doručení domů. Měl pravdu: „V březnu dorazilo v 60 největších metropolitních oblastech USA téměř 60 procent objednávek pro předplatitele služby Prime tentýž nebo následující den,“ napsal Doug Herrington, šéf globální sítě obchodů Amazon Stores.

Choulostivá výjimka

Temu, Shein a AliExpress mezitím vsadily – také správně – na to, že část zákazníků je ochotna čekat s doručením déle výměnou za nižší cenu. Integrace dodavatelského řetězce u zdroje jim umožnila nabídnout spolehlivost a rychlost, které byly u dřívějších pokusů (například e-shopu Wish) nevídané. Zboží se doručovalo týdny a někdy nedorazilo vůbec.

Podle odhadů dosáhnou letos kombinované celosvětové tržby společností Temu, Shein a AliExpress téměř 200 miliard dolarů. Amazon – jehož tržní kapitalizace shodou okolností v den představení nového tržiště přesáhla dva biliony dolarů – si to nemohl dovolit ignorovat.

Nakolik bude tato strategie úspěšná dlouhodobě, je otázka, k jejímuž zodpovězení mají klíč politici. Řeč je o zmíněné výjimce z celního režimu, známé jako „pravidlo de minimis“.

Temu i Shein se jejím využitím vyhýbají clům na čínský dovoz. Umožňuje jim to bezcelní dopravu u zboží s hodnotou do 800 dolarů. Obě firmy se však kvůli tomu staly terčem kritiky mnoha amerických politiků a je možné, že zákonodárci budou toto pravidlo chtít omezit či zrušit úplně.