Volvo EX30

Volvo EX30

Foto: Volvo

Advertorial

Volvo EX30: šálek švédského espressa

Šálek espressa je sice malý, ale zároveň i velmi silný a výrazný. Stejně jako čistě elektrické Volvo EX30 – nejmenší model portfolia švédské automobilky.

Galerie (18)

Vysoký standard v oblasti bezpečnosti, komfortu, technologií a jízdních vlastností míváme spojený spíše s vyššími automobilovými kategoriemi.

Pokud ale výrobce přistoupí k návrhu nového vozu opravdu zodpovědně a poctivě, nemusí velikost karoserie znamenat vůbec žádné kompromisy.

Skutečně kvalitní malé auto totiž dokáže řidiči zprostředkovat plnohodnotný pocit, který by měl při řízení vozu vyšší třídy, a z kompaktní velikosti se rázem stává výhoda.

Přesně to je tajemství úspěchu malého čistě elektrického SUV Volvo EX30, kterému se díky jeho kvalitám podařilo okamžitě po představení zabodovat i na českém trhu. A zájem o ně neklesá. I díky tomu, že značka vychází zájemcům vstříc s velmi atraktivní akční cenou 795 800 Kč včetně DPH.

Komfort a výkon v kompaktním balení

Byť měří na délku jen lehce přes 4,2 metru, má Volvo EX30 rozvor 2,65 metru, což je základní předpoklad pro jisté jízdní vlastnosti a vysokou úroveň komfortu. Auto má totiž tzv. kola v rozích, a díky tomu je nejen hbité a agilní, ale také se s ním velmi dobře manévruje ve městě.

Precizně odladěný podvozek si poradí s vysokým výkonem, jímž auto disponuje, a přitom nadchne nadstandardním komfortem, který je v této kategorii výjimečný.

V nabídce jsou dvě různé baterie s kapacitou 51 nebo 69 kWh a verze buď s pohonem zadních kol, nebo vrcholné provedení Twin Motor Performance s pohonem všech kol a zrychlením z klidu na 100 km/h za pouhých 3,6 sekundy! Mimochodem, i výchozí verze se má čím pochlubit, protože se na stovku dostane jen za 5,7 sekundy.

Nadstandardní jsou rovněž údaje o dojezdu na jedno nabití. Ani v tomto ohledu není u kompaktního modelu EX30 vůbec patrné, že by zde chtělo Volvo něco „ošidit“. Naopak – provedení Extended Range s jedním motorem ujede až 476 km a i základní model má dojezd blížící se k 350 kilometrům.

Kromě toho je dobíjení otázkou chvíle, neboť nabíjecí výkon může být dle verze až 153 kW. K optimálnímu managementu baterií s vyšší kapacitou přispívá i standardně dodávané tepelné čerpadlo.

Specialita pro dobrodružné povahy

Ani u svého nejmenšího SUV nezapomněla švédská automobilka na speciální provedení Cross Country, které řadou specifických prvků zdůrazňuje outdoorový charakter vozu. Je ideálním společníkem pro všechny, kteří chtějí vyrazit za hranice všedních dnů a svůj čas v přírodě tráví aktivně.

Volvo EX30 Cross Country má vyšší světlou výšku, funkční ochranu podvozku, výrazné lemy blatníků, a dokonce i speciální kola s terénními pneumatikami.

Spolu s pohonem všech kol si tato verze poradí i s náročnějším terénem a v nabídce je pro ni i speciální originální příslušenství, třeba robustní střešní nosič. Bonusem navíc je, že to verzi Cross Country sluší i ve městě, kde se ostatně ochranné prvky mohou také hodit.

Nejudržitelnější volvo v historii

Souznění s přírodou a absolutní respekt k životnímu prostředí je pro Volvo nedílnou součástí firemní identity. Jedinečné skandinávské přírodní scenérie chytnou za srdce každého milovníka outdooru a u Volva EX30 se odrážejí nejen v designu, ale i v použitých materiálech.

Není divu – hlavní exteriérovou designérkou tohoto modelu je totiž Katharina Sachs, která se do Skandinávie zamilovala a maximum svého volného času tráví v přírodě. Její návrh vozu zvítězil mezi dalšími jedenácti designéry z globálních poboček automobilky.

„Právě proto, že jsme tady přírodě tak blízko, je pro nás ve Volvu nesmírně důležitá udržitelnost a výběr vhodných materiálů,“ říká Katharina k záměru vytvořit nejudržitelnější volvo v historii.

Protože však tento princip automobilka ctí u všech svých vozů, musel být tým návrhářů v tomto případě výrazně kreativnější. „Museli jsme být mnohem chytřejší ve způsobu navrhování, kombinovali jsme různé funkce a použili jsme úžasné recyklované a přírodní materiály, abychom využili všechny aspekty a znovu je inovovali,“ vysvětluje Katharina.

Výsledkem je vůz s nejmenší uhlíkovou stopou v historii značky, u kterého se ohleduplnost k životnímu prostředí promítá nejen do použitých materiálů, ale i do výroby, využití obnovitelné energie či transparentnosti zdrojů.

Technologie ve službách bezpečnosti i pohodlí

Jednou z hlavních technologických charakteristik Volva EX30 je velký centrální displej, který sdružuje drtivou většinu funkcí vozu. Má úhlopříčku 12,3 palce a systém infotainmentu využívá Google Android Automotive, což je garancí vysoké funkčnosti, rychlosti a aktuálnosti.

Koncept ovládání přes středový displej je navržen tak, aby řidič vždy rychle našel potřebnou funkci a měl na displeji v optimálním zorném úhlu zobrazeny důležité údaje.

Vysoký počet bezpečnostních a jízdních asistentů je dalším důkazem, že na této oblasti Volvo nikdy nešetří a všem svým zákazníkům bez ohledu na velikost vozu vždy nabízí to nejaktuálnější a nejlepší, čím značka disponuje. Úroveň bezpečnosti vozu EX30 jde daleko za zisk nejvyššího hodnocení v nárazových zkouškách Euro NCAP a sleduje vytčený cíl, kterým je nulová úmrtnost ve vozech Volvo.

Dobře známá sada pokročilých asistenčních systémů řidiče ADAS je u EX30 ještě dále rozšířena. Toto kompaktní SUV obsahuje přední radar, čtyři boční radary v rozích karoserie, přední kameru a 12 ultrazvukových senzorů. Celek je navržen tak, aby neustále sledoval ostatní provoz včetně chodců či cyklistů.

Řidič má k dispozici mimo jiné i systém automatického parkování Park Pilot Assist s 360° náhledem, který zvládne většinu běžných parkovacích scénářů. I to je příspěvek automobilky ke klidu a pohodě řidičů a řidiček, kteří se nemusejí stresovat, pokud se zrovna v parkování necítí úplně silní.

Nejlepší z nejlepších

Jednou ze zajímavostí, která názorně ilustruje zmíněný jiný přístup v návrhu vozu, je použití soundbaru Harman/Kardon namísto běžných reproduktorů rozmístěných ve voze. Volvo EX30 má u čelního skla dokonale integrovaný soundbar, který poskytuje mimořádný hudební zážitek, přitom skvěle ladí s celkovou architekturou interiéru.

A to, že se vůz jako celek opravdu povedl, dokládá kromě faktu, že automobilka Volvo musela rozšířit celosvětové výrobní kapacity a model EX30 nově sjíždí i z výrobních linek v belgickém Gentu, i zisk prestižní globální ceny za produktový design Red Dot: Best of the Best, když se v rámci loňského ročníku od odborné poroty dočkalo skóre 93/100. Lepší potvrzení své výjimečnosti a kvality si tento elektromobil nemohl přát.