Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

První vodíkové osobní auto v Česku? Už brzy

Kupní smlouva na první vodíkové osobní auto v Česku je před podpisem. Podle šéfa českého zastoupení Toyoty Martina Pelešky by mezi prvními řidiči mohli být i čeští olympionici.

První vodíkové osobní auto v Česku? Už brzy
První vodíková Toyota už je v Česku. Podle šéfa českého zastoupení Martina Pelešky plánují některé 10 firmy zařadit auto do své flotily. | Tomáš Novák týdeník HROT

Několik let čekali fanoušci nekonvenčních pohonů na vznik první veřejné vodíkové plničky v Česku, a tedy i start prodeje vodíkových vozů, který bez stanic nedával smysl. Po letech schvalovacích procesů Benzina svou vodíkovou čerpačku dokončuje a na pozadí padají sázky, zda prvním prodaným vozem bude Toyota Mirai, nebo Hyundai Nexo.

Triumf si nakonec nejspíš připíše japonská automobilka, jejíž vůz měl týdeník Hrot možnost jako první médium v Česku vidět a vyfotit. Podle šéfa českého zastoupení Toyoty Martina Pelešky se však v mezičase debaty o vodíku posunuly na úplně jinou úroveň. Zatímco v Česku se stále řeší, zda v dopravě převládne klasická elektromobilita, nebo vodíkové pohony, ve světě je vodík vnímán jako budoucnost celé energetiky. „Je to obrovská společenská změna odpoutání se od závislosti na fosilních palivech. Je to otázka uchovávání a distribuce energie,“ říká Peleška. S Martinem si několik let tykáme, a osobnější tón proto ponecháváme i v rozhovoru.

Kdo a kdy si v Česku poprvé koupí vodíkem poháněné auto?

Bude to hodně brzy. Bohužel nemůžu prozradit klienta, ale je to klient s poptávkou většího množství aut. Podpis objednávky se blíží a je to reálná věc. Nejde tedy o nějaké zapálené fanouškovství, ale o zákazníka, který zvažuje pořídit vodíkové vozy pro vozový park firmy. Druhá věc je, kdy vůz dorazí a bude tady jezdit.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit