Vojtěch Hlavenka, CEO a spoluzakladatel startupu Elonga
foto: Tomáš Novák, Hrot24
Proč je předplatné win-win pro zákazníky i firmy ?
Model předplatného, známý jako subscription economy, se stal jedním z nejrychleji rostoucích obchodních konceptů. Startupy i zavedené firmy díky němu získávají stabilní příjem, prostor pro inovace a lepší vztah se zákazníky – a popularita tohoto modelu stále roste.
Vojta Hlavenka
V posledních letech se předplatné etablovalo jako jeden z nejdynamičtěji rostoucích obchodních modelů. V anglicky mluvícím byznysovém světě se už dokonce vžil výraz subscription economy. I přes pochyby po pandemii ukazuje tento model, že funguje a jeho popularita dále roste. Zákazníci si za měsíční poplatek pořizují nejen přístup k seriálům, hudbě nebo fitkám, ale stále častěji také potraviny, suplementy či pravidelné služby. Předplatné přináší do byznysu zdravý „drive“, motivuje firmy k inovacím a soutěživosti.
Na model předplatného nedávno přešel i český startup Elonga, který jsem před dvěma lety spoluzakládal. Jednorázový prodej chytrého náramku nebyl dlouhodobě udržitelný pro firmu, která chce být ve svém oboru lídrem. Předplatné poskytuje pravidelný příjem, prostor pro plánování a možnost rychle testovat nové funkce podle zpětné vazby uživatelů. Během 60 dní se počet předplatitelů zvýšil o 133 procent, což potvrzuje účinnost tohoto modelu. Klíčové je však nastavit předplatné tak, aby mělo smysl i pro zákazníky.
Správný pricing a důvěra jsou zásadní. Cena nesmí být přehnaná, zákazníky je nutné přesvědčit o dlouhodobých přínosech služby. Jakmile získáte důvěru, je nutné pravidelně inovovat – u Elonze do aplikace neustále přidáváme nové funkce, zlepšujeme algoritmy a jsme k dispozici pro konzultace. Předplatné navíc umožňuje zákazníkům přístup k produktu bez vysokých vstupních nákladů a větší kontrolu nad financemi.
Ekonomika předplatného není mrtvá. Pro inovátory je to ideální model s pozitivním dopadem jak na konkurenční prostředí, tak na samotné uživatele.
CEO a spoluzakladatel longevity tech startupu Elonga
Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz