V boji o budoucnost (s) umělou inteligencí jdou rukavice dolů

Kontury sporu o podobu umělé inteligence se začínají rýsovat. Bývalý vědec číslo jedna v OpenAI zakládá konkurenční firmu, ekonomové varují před ztrátou pracovních míst a Apple nestíhá. 

Kontury sporu o podobu umělé inteligence se začínají rýsovat. Bývalý vědec číslo jedna v OpenAI zakládá konkurenční firmu, ekonomové varují před ztrátou pracovních míst a Apple nestíhá. 

Celý článek
0

Proboha neseďte a nečekejte na zázrak, vyzývá Zámečník zaměstnance Liberty Ostrava

„V regionu u nás a dál na východ je typické, že lidé nechtějí měnit práci – a doufají. Čím víc jste na západ od nás, tím víc je to tak, že firma jednou nezaplatí a ti lidé jdou pryč,“ říká analytik Hrotu24.

„V regionu u nás a dál na východ je typické, že lidé nechtějí měnit práci – a doufají. Čím víc jste na západ od nás, tím víc je to tak, že firma jednou nezaplatí a ti lidé jdou pryč,“ říká analytik Hrotu24.

Celý článek
0

Máj se otevřel po rekonstrukci. Prohlédněte si, jak vypadá

V oddělení Levels budou například stovky počítačových arkádových her, závodní simulátory, minigolf, šipky či biliár.

V oddělení Levels budou například stovky počítačových arkádových her, závodní simulátory, minigolf, šipky či biliár.

Celý článek
0

Posílí F-35 českou bezpečnost, nebo jsou jen morálně zastaralým luxusem?

Česko si pořídí 24 supermoderních amerických stíhaček F-35, jejichž cena se podle podmínek pohybuje mezi 100 a 160 miliony dolarů za kus. Kolem historicky největší české zbrojní zakázky se však vedou spory – a právem.

Posílí F-35 českou bezpečnost, nebo jsou jen morálně zastaralým luxusem?
Lockheed Martin F-35 Lightning II | foto Mike Mareen / Shutterstock.com

Letouny F-35 nahradí švédské stroje JAS-39 Gripen, které česká armáda používá od roku 2005. Vojenská stránka věci je taková, že žádná jiná stíhačka takzvané páté generace na trhu není. 

Polovina času = dvojnásobek ceny

Další stránka věci je spojenecko-politická. Nákup F-35 je gestem vůči NATO, a hlavně vůči USA. A pak je tu hledisko ekonomické: Česko zaplatí 150 miliard korun teď a během desítek let za údržbu, opravy a modernizaci odhadem dalších 322 miliard. I to by byly pro český rozpočet obrovské peníze. Zprávy z poslední doby však bohužel naznačují, že může jít o hrubě podstřelený odhad.

Čerstvá zpráva amerického Úřadu pro kontrolu vládního hospodaření (GAO) totiž říká, že stroje F-35 jsou v praxi schopny létat jen 55 procent plánovaného času. Pentagon přitom oficiálně počítá s 85–90 procenty. To znamená, že funkčně vzato jsou ony letouny ještě téměř dvakrát dražší, než kolik čítá jejich cena nominální, již tak horentní. 

Jednou z příčin je systém údržby, již má kompletně na starosti výrobce. Lockheed Martin tak má monopol na obsluhu – a samozřejmě naúčtování – všeho, co s provozem F-35 souvisí. Praví tak uspořádání z roku 2001, jež dnes Pentagon považuje za chybu. 

Jiný problém paradoxně představuje neustálé zdokonalování stroje. Děje se za chodu, a jeho důsledkem tak je permanentní provoz ve zkušebním režimu. 

Politika namísto funkčnosti

Zařazování dalších a dalších nových technologií přitom slouží politickým účelům přinejmenším stejně jako účelům bojovým. Každé nové zařízení musí být někde vyrobeno a stává se novou subdodávkou. Rozšíření těchto subdodávek po celých Spojených státech zaručuje F-35 podporu v Kongresu.

Čím větší množství kongresových okrsků F-35 takto obsadí, tím větší podporu v Kongresu si zajistí, bez ohledu na funkčnost nově zařazených technologických fíglů. Lockheed Martin dnes má dodavatele pro F-35 ve 47 státech americké Unie, což zaručuje, že se stroj bude vyrábět, i kdyby jeho vojenský význam razantně poklesl.

Taková obava přitom existuje. Je možné, že současný trend letadel fungujících bez lidské posádky vojenskou scénu 21. století ovládne docela. Člověka tak napadá kacířská myšlenka: Není to, jako bychom si kupovali nejnovější nokii přesně ve chvíli, kdy Steve Jobs chystá představení prvního iPhonu?

Podrobněji se tématu věnujeme v aktuálním vydání týdeníku Hrot.