Šance Čechů na světovou první ligu? Zlaté ručičky musí nahradit zlaté mozky

Blíží se konec globalizace, nebo ne? V dnešním ultra propojeném světě těžko říct. Šance Čechů je ale v tom, že i čínským součástkám dají přidanou hodnotu.

Blíží se konec globalizace, nebo ne? V dnešním ultra propojeném světě těžko říct. Šance Čechů je ale v tom, že i čínským součástkám dají přidanou hodnotu.

Celý článek
0

Dluh Ukrajiny roste, Kyjev žádá Západ o odklad či částečné odpuštění splátek

Restrukturalizace by se měla týkat zhruba jedné pětiny zahraničního dluhu Ukrajiny, který nyní dosahuje dvaceti miliard dolarů (474 miliard korun)

Restrukturalizace by se měla týkat zhruba jedné pětiny zahraničního dluhu Ukrajiny, který nyní dosahuje dvaceti miliard dolarů (474 miliard korun)

Celý článek
0

Kutná Hora, Trosky, Český ráj a píšťaly. Jindřich ze Skalice se vrací v novém Kingdom Come

Čekání je u konce. Vývojáři z Warhorse Studios ukázali, na čem pracovali posledních šest let. A nejde o nic jiného, než o pokračování příběhu Jindřicha ze Skalice, který chce pomstít smrt svých rodičů.

Čekání je u konce. Vývojáři z Warhorse Studios ukázali, na čem pracovali posledních šest let. A nejde o nic jiného, než o pokračování příběhu Jindřicha ze Skalice, který chce pomstít smrt svých rodičů.

Celý článek
0

Norsko má rekord v elektromobilitě. Rozpočet to stálo desítky miliard

Čtyři z pěti nových aut prodaných loni v Norsku byly elektromobily. Zájem pohánějí hlavně vysoké daňové úlevy.

Norsko má rekord v elektromobilitě. Rozpočet to stálo desítky miliard
ilustrační foto | Shutterstock.com

Světový lídr v prosazování elektromobility loni překonal další rekord. Podíl vozů na baterii na celkových prodejích nových aut v Norsku dosáhl 79,3 procenta, což je další výrazný skok oproti 65 procentům z roku 2021. Ještě před deseti lety podle Norské silniční federace nebyla elektroaut mezi novými vozy ani tři procenta.

Výsledkem rozmachu elektromobility je, že ze všech automobilů na norských silnicích už zhruba pětinu pohání elektřina. Do dvou let má být tento podíl podle odhadu Norské asociace pro elektromobilitu třetinový; například hlavní město Oslo už této mety dosáhlo loni. 

Norsko je na své světové prvenství patřičně hrdé, nepřišlo k němu ovšem zadarmo. Touhu řidičů přispět k záchraně klimatu totiž poháněly také výrazné daňové úlevy pro vozy na baterii.

Jak při nákupu dosud ušetřil zájemce o nové auto? Podle výpočtů agentury Reuters například řidič, který si loni pořídil elektrické Porsche Turbo S, zaplatil zhruba 1,7 milionu norských korun. Při stejných daních jako u vozů se spalovacím motorem by ovšem cena činila více než 2,1 milionu.

Podle norského ministerstva financí jen loni přišla státní pokladna kvůli úlevám pro řidiče elektromobilisty o 39,4 miliardy norských korun, tedy v přepočtu o více než devadesát miliard korun českých. Ministerstvo připouští, že do budoucna drahé výhody bude muset omezit. Elektromobily už jsou prý běžná auta, která není potřeba draze dotovat.

Letos vláda plánuje daně změnit a počítat je také podle hmotnosti vozu. To by ovšem pro elektromobily – podstatně těžší než benzinová a dieselová auta – představovalo nevýhodu. Norská automobilová federace tvrdí, že to může prodeje elektroaut zase snížit. 

Ohrožení pro vládní plán na ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku 2025 představuje také problém s infrastrukturou. Nejenže není dostatek veřejných dobíječek. Aby mohl řidič bez problémů dobíjet po celé zemi, potřebuje k tomu navíc deset až patnáct aplikací různých provozovatelů nabíjecích stanic. Vyřešit by to do budoucna měl jakýsi „roaming“ pro dobíjení elektrovozů.