foto Nissan
Nissan Qashqai e-Power: elektropokrok v mezích benzinového rozumu
Nissan Qashqai e-Power se sériovým hybridním motorem jezdí na benzin, ale chová se jako elektroauto
šéfredaktor
Znáte Nissan Dualis? Asi ne. A co Nissan Rogue Sport? Nejspíš taky ne. Ale o Nissanu Qashqai jste určitě slyšeli a velmi pravděpodobně jste jich už pěkných pár viděli. Jen v Evropě se jich totiž prodaly víc než tři miliony a „kaškai“ se stal vůbec nejúspěšnějším modelem automobilky na kontinentě. Vzhledem k tomu, že měl na přelomu tisíciletí nahradit nepříliš úspěšnou almeru, to není vůbec špatný výsledek.
Vývojáři Nissanu měli tenkrát, snad i trochu z nouze, šťastnou ruku, když vytvořili křížence mezi rodinným kombíkem a SUV. Výsledkem byla zbrusu nová kategorie kompaktního crossoveru, který trefil to, po čem evropský zákazník toužil. Před dvěma lety představil Nissan už třetí generaci qashqaie. A letos přišel s hybridní novinkou, kterou měl dost možná začít. Protože podobně jako první qashqai přináší něco úplně jiného, než co dělá konkurence – sériový hybridní pohon e-Power.
Abychom byli úplně přesní, sériový hybrid není zas až taková novinka. Podobně jako elektrická auta předběhla ta benzinová, aby byla vytlačena do bezvýznamnosti, a teď se zase vracejí, vznikl první sériový hybrid už na začátku století. Dvacátého století. Jmenoval se Owen Magnetic Tourer a byl to skutečně luxusní vůz. Jenomže jich vzniklo jen 250. A od té doby auta se sériovým hybridním pohonem nikdo ve velkém nevyráběl. Až teď Nissan. A přes počáteční skepsi (k čemu to je?) musíme po týdenním testu říct, že ten (staro)nový koncept skutečně do dnešní doby dává smysl.
Bájných tisíc
Na testování jsme měli k dispozici model označený jako Nissan Qashqai e-Power. Pod ním si musíte představit přeplňovaný zážehový tříválec s objemem 1,5 litru o výkonu 116 kilowattů a elektromotor s výkonem 140 kilowattů. Tato dvě čísla se ovšem nesčítají, protože spalovací motor slouží jen k výrobě elektřiny, kterou následně elektromotor roztáčí kola. K čemu je to celé dobré? Tedy kromě pocitu, že jezdíte na elektřinu, i když tankujete benzin? Auto méně „žere“, přestože oproti mild hybridu váží o nějaké dva metráky víc. Automobilka uvádí dojezd báječných tisíc kilometrů, ale reálně se budete pohybovat spíš kolem osmi devíti set. Ale to je hodně dobré i na benzin, natož na elektřinu. Vyžaduje to ovšem správné mentální nastavení řidiče – žádné bleskové starty ze světel, žádná divočina na dálnici, pěkně plynule a v mezích zákona. Čím méně se bude spalovací motor probouzet k životu (v autě jeho charakteristické mixérové kvílení díky systému aktivního potlačení hluku téměř neuslyšíte), tím dál dojedete. Zkrátka jako v elektroautě, akorát s trojnásobným dojezdem.
foto Nissan
Qashqai e-Power ostatně elektrické auto připomíná i jinak. Jako u klasického automatu máte k dispozici dva pedály, ale při stisknutí tlačítka e-Pedalu si vystačíte jen s jedním – jako třeba u elektrického Nissanu Leaf (nebo na pouti). Není to náhoda, ale účel. „E-Power nám umožní vzdělávat zákazníka a připravit ho na plně elektrické auto,“ nechal se před časem slyšet šéf evropské produktové strategie Nissanu Arnaud Charpentier. Vysvětloval tím, proč jeho automobilka vsadila na inovativní sériový hybridní pohon a nenabízí jako většina ostatních plug-in hybridy.
Spíš pro rodinu
Kromě přípravy na elektrobudoucnost vám ovšem Qashqai e-Power nabídne všechno, co můžete očekávat od auta současnosti. Oproti předchozí generaci prošlo auto výrazným designovým vylepšením a s ostřejšími hranami působí mnohem zajímavěji. Trochu slabší to bylo s šedou barvou testovaného auta – upřímně, ještě jsem neviděl auto, kterému by tahle „základovka“ slušela. Ale u Nissanu určitě umí dodat i pestřejší paletu. Auto také mírně narostlo do všech stran, což se pozitivně projevuje uvnitř. Nijak nepřekáží ani baterie, kterou inženýři nacpali pod přední sedadla. Qashqai je nicméně rodinné auto, takže se počítá s tím, že autem budete vozit spíš děti než partu kamarádů na venkovní zápasy Sparty, čemuž odpovídá ne úplně přehnaný prostor na zadních sedačkách. A děti by měly být už pokud možno odrostlejší; uchytit autosedačky do isofixu problém nebude, zato nacpat kočárek do kufru a sbalit se na týden by problém být mohl – 504 litrů není žádný zázrak (Škoda Octavia má skoro o sto litrů víc).
foto Nissan
Řidič si naopak nebude mít na co stěžovat. Pěkně po ruce bude mít všechny ovládací prvky, které intuitivně najde, i kdyby nebyl zrovna na nissan zvyklý. Povedený je infotainment s 12,3palcovou dotykovou obrazovkou. U Nissanu ovšem někdo poslouchal, takže zůstala spousta naprosto logických tlačítek a otočných ovladačů (například klimatizace a hlasitosti), tudíž odpadne spousta vztekání u dotykového displeje. Digitální „kaplička“ působí analogově přívětivě a barevný head-up displej ukáže všechno podstatné, aniž byste museli spustit oči ze silnice před sebou. Snad jen dvě drobnosti by se daly vytknout – trochu schované zapínání tempomatu (určitě užitečnější funkce než viditelnější omezovač rychlosti) a neexistující samostatné ohřívání zpětných zrcátek (je součástí ohřívání zadního okna, ale to jaksi „musíte vědět“).
foto Nissan
Celkově působí nový Qashqai e-Power jako velmi životaschopný nástupce úspěšných zakladatelů žánru kompaktní crossover. Pokud chcete jezdit ekologicky, nemáte doma či v práci nabíjecí stanici a nehodláte platit krvavé výpalné u rychlodobíječek, dává nákup hybridu smysl. A ten sériový od Nissanu funguje výborně. Ale nepočítejte s tím, že se při nákupu nového Qashqaie e-Power vejdete pod milion. Přinejmenším to by vás mohlo připravit na elektrickou budoucnost.
Nissan Qashqai e-Power
• Motor: řadový tříválec o objemu 1497 cm³
• Výkon: 116 kW (163 k)
• Elektromotor: 140 kW (190 k)
• Pohon předních kol
• Maximální rychlost: 170 km/h
• Spotřeba (kombinovaná): 5,3 l / 100 km
• Rozměry (délka/šířka/výška): 4425/1835/1625 mm
• Objem zavazadlového prostoru: 504 l