Zázvor z Kaduny míří do světa. A s ním i farmářské naděje

Zázvor z Kaduny míří do světa. A s ním i farmářské naděje

Shutterstock.com

Koření jako cesta z chudoby: Nigerie sází na přidanou hodnotu

Na farmě v Kurumi Musa, uprostřed severonigerijského státu Kaduna, byste ještě před pár lety našli jen několik pytlů zázvoru naložených na nákladní auto směřující na trh v Kachii. Výdělek? Sotva 40 000 nair – asi třicet dolarů.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Dnes tam ale zemědělec Istifanus Dauda zaměstnává tucet dělníků, hospodaří s rodinou na čtyřech hektarech a místo hladového dne plného nejistoty mluví o zaplaceném školném pro svých sedm dětí a životní změně. „Dřív jsme jedli jednou denně a nikdy ne do sytosti. Dnes už se nemusím bát o práci ani školu pro děti,“ říká pro African Business.

Za proměnou stojí Horizon Group Africa, obchodník s kořením, který v Kaduně rozjel tichou revoluci. Sází na to, co Africe chybělo: přidanou hodnotu. Namísto vývozu levného surového zázvoru firma školí farmáře, poskytuje jim certifikovaná semena, přístup k financím, sklady, ekologické certifikace a hlavně – garantuje odkup. A funguje to. Přes tři tisíce drobných pěstitelů už tvoří jádro jejich sítě, a díky novému kapitálu od indického fondu Aavishkaar Capital má jejich počet brzy vzrůst až na deset tisíc.

Koření jako strategie přežití

Afrika produkuje obrovské objemy koření, ale většinu z nich buď nevyváží vůbec, nebo jen v surové podobě, a zůstává tak u zlomku možného zisku. Nigeria je ukázkovým příkladem: druhý největší producent zázvoru na světě s 781 000 tunami ročně (víc než Čína i Peru), ale přesto se nedostala ani do top desítky vývozců podle tržeb. Zatímco čínský zázvor přinesl v roce 2023 přes 580 milionů dolarů, ten nigerijský sotva 47,5 milionu.

To se ale mění, když do hry vstoupí zpracování. Práškovaný či drcený zázvor je sice menším trhem, ale výnosnějším – a v něm Nigeria dominuje. V roce 2023 z něj vytěžila téměř 30 milionů dolarů a podílela se na globálním obchodu 22 %. Horizon tak jasně ukazuje, kde leží africký potenciál: ne v surovinách, ale v jejich transformaci. A s ambicí zvýšit tržby až na 100 milionů dolarů během tří let má firma jasný plán – rozšíření farmářské sítě, posílení zpracování a průnik na západní trhy.

Od pytle k exportu

Příběh Handana Haruny z Kaduny je další důkaz, že zázvor tu není jen kořením, ale symbolem příležitosti. Dřív jeho rodiče prodávali pytel za 70 nair, což dnes zní jako krutý vtip. „Farmařili jsme jen s tím, co jsme zvládli unést,“ vzpomíná. Teď zvládá čtyři hektary, výnosy mu narostly z 500 na 800 pytlů na hektar, a všech šest dětí – chlapci i dívky – chodí do školy. „Farmaření konečně dává naději příští generaci.“

Horizon Group Africa, součást širšího Horizon Group zaměřeného na agrokomodity a zpracované potraviny, operuje nejen v Nigerii, ale i v Tanzanii a na Madagaskaru. Díky organické certifikaci a stoprocentní dohledatelnosti produktů proniká na trhy v EU, Asii a USA, kde zákazníci za udržitelné a dohledatelné potraviny rádi připlatí. Není to ale jen o byznyse: vyšší příjmy farmářů zvyšují přístup ke vzdělání, zdravotní péči i výživě – a mění strukturu venkovské chudoby.

Aavishkaar Capital, který do projektu vstoupil přes 250milionový fond GSCSF (Global Supply Chain Support Fund) podpořený německou rozvojovou bankou KfW a nově i japonskou JICA, vnímá Horizon jako modelový příklad, jak může dopadové investování proměnit celý sektor.

S odhadovanou hodnotou globálního trhu s kořením přes 40 miliard dolarů ročně a zázvorem jako jedním z nejrychleji rostoucích segmentů není divu, že Afrika míří výš. Pokud zůstane u vývozu surových plodin, zůstane chudá. Pokud ale sází na kvalitu, ekologii a transparentnost – může kořenit i globální obchodní mapu.