Ruská státní firma Sovcomflot ohlásila za první tři měsíce letošího roku značnou ztrátu
Shutterstock.com / Vygenerováno v AI
Problémy ekonomiky Kremlu
Největší ruský rejdař hlásí obří ztrátu. Jeho flotila úpí pod sankcemi
Gigantická námořní dopravní společnost Sovcomflot vykázala v prvním kvartále ztrátu ve výši 8,6 miliardy korun. O rok dříve byla přitom v zisku 4,7 miliardy korun. Vedení státní firmy si stěžuje na dopady „bezprecedentních“ sankcí.
redaktor
Ruská firma, která provozuje zejména flotilu pro přepravu ropy a ropných produktů, ale má i deset ledoborců, hlásí značné problémy, jež jsou spojeny se západními ekonomickými sankcemi proti Rusku.
Za první tři měsíce tohoto roku se Sovcomflot propadl do ztráty ve výši 393 milionů dolarů (8,6 miliardy korun). Před rokem naopak vykázal zisk 216 milionů dolarů (4,7 miliardy korun). Tržby meziročně klesly o 48 procent na 278,5 milionu dolarů (6,1 miliardy korun).
Šéfové ruské státní firmy si stěžují na dopady bezprecedentních západních sankcí, které postihly firemní flotilu tankerů, jež je z větší části nevyužívaná.
„Vedení společnosti přijímá opatření k minimalizaci výrobních a finančních ztrát,“ neurčitě dodal Sovcomflot ve svém prohlášení.
Před invazí na Ukrajinu provozoval největší flotilu tankerů třídy Aframax na světě a používal i 10 ledoborců.
Celkem v květnu 2022 vlastnila rejdařská firma 122 plavidel, včetně padesátky tankerů pro transport ropy a dalších 34 lodí pro přepravu ropných derivátů. Vlastnila také deset tankerů pro převoz zkapalněného zemního plynu.
Na společnost zásadně dopadly americké sankce, které na poslední chvíli v úřadu schválil dnes již bývalý prezident USA Joe Biden. Bílý dům totiž v lednu zařadil na sankční seznam 54 tankerů Sovcomflotu a čtyři tankery na přepravu plynu.
O měsíc později pak EU zařadila na sankční list i dceřinou firmu SCF Arctica a dalších 74 tankerů, jež mají přepravovat ruské fosilní komodity.
„Omezení vedla k dalším obchodním a logistickým komplikacím,“ přiznala společnost, ve které drží většinu akcií ruská vláda. Část obchodních partnerů se k firmě obrátila zády, připustil analytik BKC Dmitrij Bulgakov.
Další komplikací pro ruskou námořní firmu je častá změna registrací jejích plavidel. Dříve většina tankerů plula pod vlajkou Libérie, pak registraci své flotily přesunula do Gabonu, poté do Barbadosu a naposledy do Ománu, napsal web The Moscow Times.
Americký think-tank Brookings Institution odhadl, že ruská stínová flotila, jež se snaží obcházet západní sankce, používá nyní 343 plavidel. Část z nich je registrována také v zemích EU, nejčastěji v Řecku.