Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Mars vydal své další tajemství. Týká se sopek – i té největší ve Sluneční soustavě

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Celý článek
0

Mall nepohltíme, bude jedním z obchodníků na tržišti. Propouštění nás mrzí, říká finanční ředitel Allegra

Mall se dál smršťuje, jeho majiteli se ale v Česku daří. „Největší radost máme z toho, že když dáme dohromady tržby allegra.cz, Mallu a CZC, zjistíme, že v Česku rosteme. A tento růst více než kompenzuje smrštění Mallu,“ říká exkluzivně pro Hrot24 finanční ředitel polského Allegra Jonathan Eastick.

Mall nepohltíme, bude jedním z obchodníků na tržišti. Propouštění nás mrzí, říká finanční ředitel Allegra
Jonathan Eastick | Allegro

V posledních měsících zažíval český e-shop Mall.cz jednu bolest za druhou. Už po jeho akvizici před dvěma lety odepsalo Allegro z investice 2,3 miliardy zlotých (tehdy zhruba 12 miliard korun), což byla necelá polovina pořizovací sumy. V březnu pak polský kolos v odpisech pokračoval – a tak z původních více než dvaceti miliard korun zůstává Mall na přibližně čtvrtinové úrovni. O měsíc později pak ve firmě nastalo hromadné propouštění, o práci přišlo asi 120 lidí.

Když Poláci kupovali Mall, nepředpokládali prý, že k propouštění bude muset někdy dojít. „Jsme velmi zklamaní a litujeme toho. Jde o důsledek posledních dvou let, kdy byla ekonomika slabá – a my viděli, jak se objem podnikání Mallu zmenšuje. Je méně transakcí, které tento e-shop musí zpracovat, nepotřebuje proto tolik lidských zdrojů,“ uvedl pro Hrot24 finanční ředitel Allegra Jonathan Eastick.

Podle něj nicméně další propouštění v blízké době nehrozí. „Chceme ovšem zlepšit provoz obou e-shopů – Mallu a CZC –, aby to už nebyly oddělené podniky s oddělenými softwarovými platformami i sklady. To není efektivní,“ potvrdil s tím, že by byl radši, kdyby Mall rostl a škrtat by se nemuselo.

V aktuálních čtvrtletních výsledcích Allegra se píše, že polská společnost postupně transformuje značky Mall a CZC na obchodníky na svém tržišti. Podle Easticka to ovšem neznamená, že by došlo k pohlcení tuzemských e-shopů.

„Vážíme si toho, že Češi tyto značky znají, mají je rádi a důvěřují jim. Chceme proto, aby zůstaly přítomné v podobě obchodníků na našem tržišti. Takže v ideálním případě budou fungovat i nadále, ale většinu svých tržeb uskuteční přes allegro.cz. A Češi na něm budou nakupovat i právě proto, že tam najdou značky Mall a CZC.“

Eastick se pro Hrot24 vyjádřil i k výdejním boxům Allegra. První OneBox nainstalovala polská společnost na českém území koncem března. Podle Easticka jich už je v Česku několik, konkrétní číslo ale neuvedl. „Zatím jsme neudělali žádné konkrétní rozhodnutí o tom, kolik jich nasadíme a kdy je naplno rozjedeme. Jsme v testovací fázi, každopádně v boxech vidíme potenciál,“ popsal. 

„One Boxy se stanou novým způsobem nejen doručování, ale také vracení zboží v rámci skupiny Allegro,“ potvrdila v březnu Tereza Copers z PR oddělení firmy. Takovou funkci u nás zatím nabízí jen Alza nebo Zásilkovna, které zde dohromady provozují tisícovky boxů. Nové OneBoxy Allegra tak můžou pro ně začít představovat hrozbu. 

Obecně je Allegro s působením v Česku spokojené. „Překročili jsme tu hranici dvou milionů aktivních zákazníků, což znamená lidí, kteří na webu allegro.cz nakoupili alespoň jednou. Hodně z nich se navíc opakovaně vrací. Největší radost máme z toho, že když dáme dohromady tržby allegra.cz, Mallu a CZC, zjistíme, že v Česku rosteme. A tento růst více než kompenzuje smrštění Mallu,“ doplnil Eastick.

A co říká Eastick na čínské online tržiště Temu, které svou agresivní kampaní drtí české e-shopy? „Taková je povaha trhu. Pro spotřebitele je skvělé, že si různé společnosti navzájem konkurují. A my jsme přesvědčeni o tom, že naše hodnoty i nabídka osloví Čechy stejně, jako se to povedlo v případě Poláků.“

Problém je ale podle něj v tom, že Temu nedodržuje pravidla Evropské unie. „Doufáme proto, že to časem napraví a budou s námi soutěžit férovějším způsobem. Ale už teď vidíme, že jejich systém není vhodný pro každodenní nakupování – lidé nejsou ochotní čekat na nákup deset dní nebo dva týdny. My nabízíme rychlost a spolehlivost, myslím si tedy, že svou pozici obhájit dokážeme,“ věří finanční ředitel Allegra s tím, že firma už také začíná připravovat software pro nasazení v Maďarsku. „Ale zatím nevíme, kdy přesně ho spustíme,“ uzavřel Eastick.

Celkově Allegro prodalo zboží za 13,6 miliardy zlotých (téměř 80 miliard korun), tržby meziročně vyrostly o 21,8 procenta na 2,1 miliardy zlotých (asi 12 miliard korun) a EBITDA za celou skupinu, tedy vykázaná ztráta před zdaněním, úroky a odpisy, dosáhla na 820 milionů zlotých (zhruba 4,7 miliardy korun).

Zatímco ale v případě Polska očekává Allegro ve druhém čtvrtletí růst tržeb až o 24 procent, na mezinárodních trzích předpokládá pokles o 21 až 25 procent. Upravená zahraniční ztráta EBITDA (bez polského trhu) pak je plánována ve výši 130 až 150 milionů zlotých. 

V Polsku pak Allegru dál roste počet aktivních kupujících – v prvním čtvrtletí jich bylo 14,8 milionu. Průměrně tamní zákazníci na tržišti utratí přibližně 22 tisíc korun ročně. Včetně zahraničí, tedy Česka, Slovenska a Slovinska, už má Allegro bezmála 20 milionů klientů. Ostatně v prvním kvartále spustila společnost svou slovenskou mutaci Allegro.sk.

„Jsme silní v Polsku a po úspěšném spuštění allegro.sk na Slovensku posilujeme i v zahraničí. A nezastavujeme se. Díky allegro.cz a allegro.sk nám přibylo přibližně 16 milionů nových potenciálních zákazníků,“ dodal Roy Perticucci, generální ředitel Allegra.