Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Konec českého autolandu? Přechod k elektromobilům může z Česka udělat „nový Detroit“

Přechod automobilového průmyslu k elektromobilům ohrožuje dodavatele automobilových součástek v Česku a na Slovensku. Píše o tom dnes agentura Bloomberg. Upozorňuje přitom, že výroba automobilů v Česku a na Slovensku je v přepočtu na obyvatele nejvyšší na světě.

Konec českého autolandu? Přechod k elektromobilům může z Česka udělat „nový Detroit“
ilustrační foto | Shutterstock.com

Podle zdrojů Bloombergu škodí českému a slovenskému autoprůmyslu příliš rychlý přechod k elektromobilitě, vynucovaný v rámci zelené agendy a Green Dealu Evropskou unií, který současně staví evropské výrobce aut do nevýhodné pozice v porovnání s konkurenty z jiných světadílů, zejména ovšem z Číny. Někteří výrobci autodílů na Slovensku uvádějí, že za cenu, za niž prodává čínská konkurence finální výrobek, oni sami ani nenakoupí materiály k výrobě. Producenti v EU totiž musí – na rozdíl od čínské konkurence – splňovat náročná zelená kritéria.

Problémem je ale také to, že Česko a Slovensko selhávají a výrazně zaostávají za Maďarskem a Polskem, dalšími zeměmi Visegrádské čtyřky, v lákání investorů, kteří by budovali třeba právě závody na výrobu elektrobaterií. V Polsku a Maďarsku je již v provozu – případně se buduje – takových závodů takřka tucet, spočítal Bloomberg. To je právě další klíčové nebezpečí pro budoucnost české a slovenské automobilové výroby, neboť automobilky budou tíhnout k umístění své výroby elekroaut do zemí, kde je nablízku právě závod na produkci elektrobaterií, tedy mnohem spíše do Maďarska a Polska než do Česko a na Slovensko, doplňuje analytik Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Dodavatelé tak podle agentury čelí problémům v důsledku toho, že elektromotory mají mnohem méně součástek než spalovací motory. „V České republice a na Slovensku jsou roztroušeny stovky firem vyrábějících pro automobilky. Tyto firmy se teď snaží udržet zakázky a pracovní místa,“ píše Bloomberg.

Agentura také poukazuje na riziko, že Česká republika a Slovensko zaostanou v získávání investorů pro výstavbu továren na výrobu baterií pro elektromobily. Upozorňuje, že v Maďarsku a Polsku už řada takových továren stojí nebo je ve výstavbě. Bývalý slovenský ministr hospodářství Vazil Hudák, který je nyní místopředsedou bratislavského institutu GLOBSEC, varoval, že automobilky by mohly novou výrobu umisťovat do blízkosti dodavatelů baterií.

Americké město Detroit, symbol automobilové výroby 20. století, se především v důsledku globální finanční krize let 2008 a 2009 a úpadku tamní produkce aut stalo nakonec také symbolem ekonomické devastace a krachu. Pád tamních automobilek General Motors a Chrysler z něj učinil „město duchů“, plné opuštěných, chátrajících fabrik, v němž míra nezaměstnanosti stoupala ke 30 procentům, podle některých odhadů dokonce atakovala hranici 50 procent. Agentura Bloomberg ve svém dnešním článku varuje, že Česko se může proměnit v „Detroit Evropy“, podobně jako Slovensko. Zatím obě země představují světovou špičku v objemu výroby aut na hlavu. Jenže to se může brzy změnit. Jedná se totiž v drtivé většině o automobily se spalovacími motory.

Automobilky po celém světě nyní do přechodu k elektromobilům výrazně investují. Německý koncern Volkswagen hodlá na Slovensku po roce 2025 zahájit výrobu sportovně-užitkových vozů (SUV) s elektrickým pohonem, zatímco švédská automobilka Volvo Cars buduje nedaleko od Košic továrnu na výrobu elektromobilů, která by měla zahájit provoz v roce 2026.

Volkswagen loni ve své bratislavské továrně spustil výrobu nejnovějších verzí modelů VW Passat a Škoda Superb, je však možné, že to budou poslední modely se spalovacími motory vyráběné v tomto závodě. „Problémem je, co se stane s rozsáhlou sítí dodavatelů, kteří tvoří páteř průmyslu a udržují ekonomiku v chodu,“ píše Bloomberg v souvislosti s přechodem výroby z automobilů se spalovacími motory na elektromobily na Slovensku.

Podle studie institutu GLOBSEC by mohlo na Slovensku v rámci přechodu k elektromobilům zaniknout až 85 tisíc pracovních míst. „Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností,“ uvedl šéf slovenského svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek. Výrobci automobilů a dodavatelé automobilových součástek na Slovensku zaměstnávají celkově kolem 260 tisíc lidí. V České republice je počet pracovníků v tomto odvětví téměř dvojnásobný, píše Bloomberg.

Obavy ohledně budoucnosti má teď například slovenské město Dolný Kubín, které v uplynulých letech těžilo právě z rozvoje automobilového průmyslu na Slovensku. „Z rozhovorů s dodavateli vím, že jsou připraveni se přizpůsobit, ale jsou závislí na tom, jak transformaci zvládnou jejich zákazníci,“ uvedl starosta Ján Prílepok. „Považujeme to za vážnou hrozbu,“ dodal.

Ve městě působí například rakouská společnost Miba, která dodává automobilkám součástky pro spalovací motory a převodovky. Podle šéfa tamního závodu společnosti Miba Vladimíra Tomana ale není jisté, zda si podnik bude moci zachovat všech svých 750 zaměstnanců. „Situace na trhu se dramaticky mění,“ prohlásil.