Komentář: Nelíbí se vám dotace uhelných elektráren? Můžeme si za to sami

Proč bude stát muset dotovat zachování uhelných elektráren? Protože jsme je sami ekonomicky zničili systémem povolenek. Jednou rukou Tykačovi a spol. bereme za povolenky a druhou zase dáváme, aby ten ztrátový byznys dál provozoval. 

Proč bude stát muset dotovat zachování uhelných elektráren? Protože jsme je sami ekonomicky zničili systémem povolenek. Jednou rukou Tykačovi a spol. bereme za povolenky a druhou zase dáváme, aby ten ztrátový byznys dál provozoval. 

Celý článek
0

Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Komu dělá radost invaze čínských elektromobilů? Stavitelům dobíjecích stanic

Levná čínská auta na baterie nakopnou podle šéfa nizozemské firmy stavějící dobíjecí stanice trh a vytvoří tlak na evropské výrobce. A majitelé stanic samozřejmě prodají více elektřiny.

Komu dělá radost invaze čínských elektromobilů? Stavitelům dobíjecích stanic
dobíjecí stanice v Česku | foto Tomáš Novák, Hrot

Evropští politici i zástupci automobilového průmyslu s obavami hledí na nezadržitelný nástup čínských elektromobilů v Evropské unii. Najdou se však firmy, které si dravou čínskou konkurenci pochvalují.

Patří mezi ně třeba nizozemská společnost Fastned, která v několika evropských zemích staví dobíjecí stanice pro auta na baterii. „Čínské automobilky vytvářejí obrovský tlak na evropské výrobce automobilů, aby také přišli s konkurenceschopnou nabídkou,“ vysvětluje podle agentury Bloomberg svůj pohled šéf firmy Michiel Langezaal.

Nabídka cenově dostupných, a přitom technicky vyspělých asijských vozů tak podle něj urychlí rozvoj elektromobility v Evropě. Langezaal se navíc nijak netají tím, že čínská ofenziva pomůže také firmám, jako je jeho Fastned.

„Trh se díky čínským elektromobilům rozšíří a my budeme moci prodávat více elektřiny,“ pochvaluje si šéf firmy, která ve svých stanicích poskytuje výhradně „zelenou“ energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů. „V tomto smyslu je nám jedno, odkud elektromobily pocházejí,“ dodává Langezaal.

Jeho postoj je ovšem v ostrém kontrastu s názorem Evropské komise. Ta už před několika měsíci varovala, že čínští výrobci konkurují evropským automobilkám v elektromobilitě neférově. Prodávat levněji jim totiž umožňují dotace, jimiž Peking domácí automobilový průmysl podporuje.

Komise proto loni na podzim zahájila šetření, které má zjistit, zda asijská konkurence neporušuje dumpingovými cenami pravidla hospodářské soutěže v Evropě. Pokud by došla ke kladnému závěru, hrozí čínským firmám zavedení cel.

Například největší čínská (a čerstvě i světová) elektroautomobilka BYD už se na tuto variantu připravuje: plánuje postavit továrnu na výrobu elektromobilů přímo v Evropě, konkrétně v Maďarsku. Na tu by se dovozní přirážky samozřejmě nevztahovaly.