ČTK
FAIRTRADE je pro nakupující celosvětově nejdůvěryhodnější a nejviditelnější etickou známkou. V ČR ji zná téměř dvě třetiny českých spotřebitelů
Praha 15. července 2025 (PROTEXT) - Fairtrade je nejviditelnější a nejdůvěryhodnější etickou známkou pro spotřebitele všech věkových kategorií, zejména mezi mileniály, ženami a rodiči, jak vyplývá z výzkumu, který zveřejnily společnosti GlobeScan a Fairtrade International. Průzkum vycházel z dotazníkového šetření ve 13 zemích. V ČR zná podle průzkumu agentury Median známku FAIRTRADE 66 % spotřebitelů.
Fairtrade a jeho práce jsou podle průzkumu jasně spjaty se sociálním dopadem. Globescan dokonce zjistil, že každý třetí spotřebitel spojuje Fairtrade s oblastmi sociálního dopadu, zejména s právy pracovníků, zdravými a bezpečnými pracovními podmínkami a zvyšováním životní úrovně. Podle průzkumu Globescan tři ze čtyř nakupujících známku FAIRTRADE rozpoznají – více než jiné obdobné známky – a důvěra ve známku FAIRTRADE je celosvětově vysoká: 83 procent, tedy přibližně osm z deseti nakupujících, kteří známku rozpoznají, jí důvěřuje.
Mezi další důležitá zjištění průzkumu GlobeScan patří:
Označení Fairtrade je silným symbolem. Přibližně 72 procent spotřebitelů uvádí, že označení Fairtrade má pozitivní dopad na značky, které jej nesou. Pozitivní dojem ze značky je nejsilnější u osob ve věku 18–34 let a rodičů. A dvě třetiny spotřebitelů, kteří si vzpomínají, že toto označení viděli, souhlasí s tím, že jim pomáhá identifikovat etické a odpovědné produkty.
Nejznámějším produktem Fairtrade je káva následovaná kakaem, banány, čajem, cukrem a květinami.
Přibližně 62 procent spotřebitelů uvádí, že při nákupu produktů Fairtrade cítí spojení s pěstiteli.
Více než polovina (55 procent) těch, kteří znají označení Fairtrade, uvádí, že by produkty Fairtrade pravděpodobně doporučili.
Víc než třetina, 34 procent spotřebitelů, uvádí, že odstranění známky Fairtrade by negativně ovlivnilo jejich dojem ze značky.
Od roku 2008 provádějí Fairtrade International a GlobeScan průzkum, který pomáhá pochopit priority, postoje a očekávání spotřebitelů, roli certifikací a vnímání označení Fairtrade. Letošní průzkum proběhl na jaře 2025 ve 13 zemích, a to v Rakousku, Belgie, Brazílii, Kanadě, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku, Velké Británii a USA.
Median: V Česku znají známku FAIRTRADE dvě třetiny spotřebitelů
V ČR si nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko na jaře tohoto roku nechala od společnosti Median po roce zpracovat průzkum*, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Tento průzkum proběhl už posedmé a opakovaně potvrdil, že povědomí o známce FAIRTRADE je vysoké. Letošní výsledky ukázaly, že ji zná 66 % českých spotřebitelů. 38 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená, a 28 % uvedlo, že toto označení vidělo, ale přesně neví, co znamená. Pro srovnání: v roce 2011 znalost známky FAIRTRADE v ČR podle průzkumu společnosti INESAN činila 21 %.
„Fairtrade je certifikační systém, který si za více než tři desetiletí vybudoval důvěru. Slovo „fair“, tedy spravedlivý, je součástí našeho názvu a je jádrem všeho, co děláme, a tím, čím jsme známí po celém světě. S tímto závazkem Fairtrade působí ve všech třech oblastech udržitelnosti, v sociální, ekonomické a environmentální. Jde o celosvětově nejviditelnější a nejdůvěryhodnější etickou známku, jak vyplývá ze zveřejněného průzkumu GlobeScan, a zároveň v ČR ji zná podle průzkumu Medianu 66 % českých spotřebitelů,“ uvádí Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Spontánní znalost označení FAIRTRADE průzkum zjistil u 18 procent respondentů (zhruba tedy každý 5. spotřebitel). Jednalo se o nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (stejnou znalost zaznamenalo označení KLASA a na třetím místě se umístilo Bio). Míra spontánní znalosti se tak od loňska meziročně nezměnila.
Nejvyšší vědomá znalost FAIRTRADE označení se vyskytuje mezi muži (45 %), respondenty ve věku 18 – 24 let (53 %) a mezi vysokoškolsky vzdělanými respondenty dosahuje téměř dvě třetiny (64 %). Signifikantně významnější znalost je i ve městech nad 100 tisíc obyvatel, kde zná vědomě logo FAIRTRADE více než polovina dotázaných (53 %).
Spotřebitelé se při nákupu často rozhodují na základě ekonomických faktorů, ale nejen podle nich. Celosvětový výzkum Ipsos Global Trends 2024 ukazuje, že lidé si stále častěji vybírají značky, které souzní s jejich osobními hodnotami. Potvrdilo to 64 % respondentů z 50 zemí. Společenská odpovědnost a udržitelnost jsou právě jedním ze způsobů, jak mohou značky projevit empatii vůči potřebám zákazníků v souladu s jejich hodnotami. Podle Ipsos ESG & Reputation Research 2024 je pro 6 z 10 lidí společenská odpovědnost a udržitelnost něco, co firmy odlišuje od konkurence.
* Projekt byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.