EuroWalmart za dveřmi

Plán amerikanizace evropského maloobchodu je na světě. Francouzský Carrefour jej potřebuje k vlastnímu přežití

EuroWalmart za dveřmi
Francouzský maloobchodní řetězec Carrefour bojuje se ztrátou pozic na domácím trhu inovacemi. Slibuje mimo jiné obchody nové generace. | Profimedia.cz

Slovo samoobsluha dostalo nový význam. Přijdete do obchodu, vyberete si mrkev, žvýkačky, vodu po holení a bůhvíco ještě; dáte si to všechno do tašky a bez placení odkráčíte. Pracovník ochranky, který by vás jinak nechal zatknout za krádež, vás jen pozdraví uctivým pokývnutím. Nemá důvod konat jinak, protože vaše bankovní konto se již smrsklo o částku odpovídající vaší útratě.

O co tu jde? O praktickou aplikaci systému AiFi, finanční technologie řízené umělou inteligencí. Běží zatím jen v dubajském nákupním středisku Mall of the Emirates, kde francouzský maloobchodní řetězec Carrefour zkouší, jak bude vypadat budoucnost. V tomto případě se jmenuje Carrefour City+; do e-košíku se vám při jeho návštěvě automaticky načte každá položka, kterou vezmete do ruky. A při odchodu stejně automaticky zaplatíte.

Inovace za každou cenu

Nakolik je to praktické, posoudí budoucnost. V každém případě je finančnická umělá inteligence jen jedním z mnoha plánů Carrefouru na vytvoření obchodů nové generace, jimiž ambiciózní šéf Alexandre Bompard zamýšlí změnit existující potravinářskou maloobchodní praxi k nepoznání.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit