Elektromobily nás nezachrání. Jedině elektrická kola

Elektrokola by mohla výrazně přispět ke snížení skleníkových plynů z dopravy.

Elektromobily nás nezachrání. Jedině elektrická kola
ilustrační foto | Shutterstock.com

Budoucností osobní dopravy mají být elektromobily, jež neprodukují emise skleníkových plynů. Na tom se shoduje řada odborníků. Ale i ty mohou být k přírodě a klimatu nešetrné, pokud se započítá jejich výroba a použití neekologických materiálů. Platí to zejména pro produkci akumulátorů. Sporný výsledek přinášejí i v případě, že se pro nabíjení použije elektřina vyrobená z uhlí nebo dalších fosilních zdrojů. 

Studie zveřejněná odborníky ze Spojeného království, konkrétně Centra pro výzkum řešení poptávky energie (CREDS) na Univerzitě v Leedsu, tak přichází s tím, že nejlepší variantou bude masivní podpora elektrických kol. Jejich uhlíková stopa je výrazně menší, než je tomu u elektromobilů. 

Pokud by elektrická kola nahradila veškeré osobní automobily, došlo by v Anglii k poklesu produkce oxidu uhličitého z dopravy o polovinu. Popularita elektrokol už nyní zažívá boom, v době zavádění restrikcí kvůli šíření čínského viru se prodávají celosvětově stále lépe. Že by si je ale pořídili všichni majitelé automobilů, je vysoce nepravděpodobné.

Experti z Leedsu se nicméně domnívají, že elektrokola mají před sebou velkou budoucnost například ve venkovských oblastech, kde je jen málo alternativních možností, jak se vzdát automobilů se spalovacím motorem. Je ale potřeba, aby tento způsob dopravy příslušné státy podporovaly.

 

Ve velkých aglomeracích už nyní mohou lidé více chodit pěšky, jezdit na kole, nebo využívat městskou hromadnou dopravu. V případě venkovských regionů to ale neplatí. „E-kola se liší od normálních jízdních kol, mají slušný dosah. Musíme se zbavit názoru, že jsou vhodná pouze na velmi krátké vzdálenosti,“ napsali autoři studie. Výhodou je i to, že na jízdu na elektrickém kole nepotřebuje člověk zvláštní vybavení nebo oblečení.

Z údajů americké Federal Highway Administration vyplývá, že průměrná délka cesty autem Američanů se pohybuje mezi 12 až 19 kilometry. To je naprosto dostačující pro jízdu na elektrickém kole, přisadil si web trehugger.com, jenž podporuje alternativní způsoby dopravy: „Proto je tak důležité, aby byla elektrická kola podporována a k tomu se budovala bezpečná dopravní infrastruktura pro jejich používání, nejen ve městech.“ 

Národní systém cyklotras

Rovněž na Britských ostrovech by měl vzniknout propracovaný systém „národních cyklotras“, jež budou propojovat města s venkovskými oblastmi, navrhují akademičtí odborníci na dopravu. Ruku v ruce s tím by se měla zavádět restriktivní politika, jež bude bránit vjezdu běžných aut do řady oblastí. Tím se podpoří nechuť zákazníků používat automobily. Také výrazné snížení maximální dovolené rychlosti aut v oblastech, kde žijí lidé, by mělo změnit dosavadní chování cestujících. 

V následujících letech ale hrozí také riziko toho, že se elektromobily v osobní dopravě příliš rozšíří, pokud bude jejich dobíjení nebo i výroba levná. To by pak vedlo k minimalizaci úspor skleníkových plynů v tomto sektoru oproti současnému stavu, protože i malý elektromobil má pětkrát vyšší uhlíkovou stopu na kilometr než pořízení elektrokola.

Tři čtvrtiny aut musí zmizet

Před nahrazením všech současných automobilů elektromobily varuje odborník na urbanismus z kanadského Vancouveru Brent Toderian. Nezbytné je podle něj zejména snížit počet aut v ulicích, nejlépe na čtvrtinu současného stavu.

Autoři studie z Leedsu už vyzvali britskou vládu, aby podporu elektrokol zabudovala i do svých plánů na podporu ekonomiky po epidemii covidu-19. Nejprve by měly vzniknout dvouroční pilotní projekty na podporu těchto jednostopých dopravních prostředků. Po jejich vyhodnocení má dojít k maximalizaci snižování produkce oxidu uhličitého na obyvatele v Británii.

To znamená i masivní používání elektrických kol mimo městská centra, jež jsou udržitelnější variantou než používání elektromobilů. „V době klimatické nouze je nezbytné změnit naše myšlení (o dopravě). Tvůrci politik se musí posunout od změn, o kterých si myslí, že by si je lidé přáli. Místo toho naplánovat dopravní systém, který sníží emise CO2 a zajistí efektivní a dostupnou mobilitu pro všechny,“ zdůraznili britští vědci.