Auto od čínského výrobce elektromobilů BYD

Auto od čínského výrobce elektromobilů BYD

Shutterstock.com

Elektromobilita

Celosvětový prodej aut na baterku opět vzrostl. Táhne ho Čína, Evropa je druhá

Zatímco Peking upevňuje svou dominanci na globálním trhu s elektromobily a Evropa drží tempo, Spojené státy kvůli nejistotě kolem dotací ztrácejí půdu pod nohama. Celosvětový prodej elektroaut ale i tak směřuje k 20 milionům vozů ročně.

Z celkového počtu 9,1 milionu elektromobilů prodaných ve světě za první pololetí letošního roku připadlo na Čínu 5,5 milionu kusů. Meziročně tak tamní trh posílil o 32 procent. Země si tím upevnila pozici světové jedničky – více než každý druhý elektromobil na světě byl prodán právě tam.

Zajímavostí je, že přibližně polovina všech nově prodaných aut v Číně už je elektrická. Analytik Charles Lester ze společnosti Rho Motion v této souvislosti zdůrazňuje, že Čína dál profituje z propracovaného systému státní podpory a rozvinuté infrastruktury.

Přestože se i v Číně objevily náznaky nervozity ohledně výše dotací, Rho Motion očekává, že pozitivní trend prodeje bude pokračovat až do konce roku.

Evropský trh s elektromobily meziročně vzrostl o 26 procent na dva miliony vozů. Výsledek je ale regionálně rozkolísaný. Tahouny růstu jsou zejména Německo (+40 procent), Velká Británie (+32 procent) a překvapivě i Španělsko (+85 procent).

Opačným směrem se naopak vydala Francie, kde po snížení vládních dotací klesl prodej o 13 procent. Podle Lestera to ukazuje, jak citlivý je evropský trh na politické rozhodnutí jednotlivých států. Přes dílčí výkyvy ale Evropa zůstává druhým největším trhem s elektromobily na světě.

USA zpomalují. Kanada klesá

Spojené státy a Kanada vykazují výrazně slabší výkonnost. V celém regionu Severní Ameriky prodeje za pololetí stouply jen o tři procenta, a to hlavně zásluhou amerických výsledků.

Kanadský trh naopak propadl o 23 procent. V samotném červnu severoamerický trh dokonce klesl o devět procent a zaznamenal pouze 140 tisíc prodaných vozů.

Podle Rho Motion může být jedním z důvodů tohoto zpomalení i nejistota kolem dotací, které byly v rámci tzv. „velkého, krásného zákona“ amerického prezidenta Donalda Trumpa zredukovány.

Zatímco Evropa a Čína pokračují ve strukturálních pobídkách pro nákup elektroaut, USA se podle expertů mohou letos ocitnout mimo hlavní proud růstu.

Při bližším pohledu na strukturu prodejů vychází najevo, že růst se netýká jen čistě bateriových elektromobilů (BEV), jejichž prodej vzrostl o 26 procent, ale také plug-in hybridů (PHEV), které přidaly 27 procent.

Velký vliv zde měli zejména čínští výrobci, kteří prostřednictvím hybridů reagovali na hrozbu cel uvalovaných na tradiční BEV. Hybridy tak začaly fungovat jako cenově dostupnější alternativa, která umožňuje flexibilní provoz a nižší výrobní náklady.

V samotném červnu se prodalo 1,8 milionu elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 24 procent. Nejvíce přispěla opět Čína, která dodala 1,11 milionu vozů (+28 procent). V Evropě se červnový prodej zvýšil o 23 procent na 390 tisíc kusů.

Severní Amerika se i v tomto měsíci dostala do negativních čísel a zaznamenala meziroční pokles o devět procent. Pokud USA brzy nepřijdou s novými stimuly nebo alespoň s větší stabilitou v dotacích, hrozí, že v elektromobilitě budou dál zaostávat.

Rho Motion už v lednu odhadla, že globální prodeje elektroaut letos stoupnou nejméně o 18 procent a překročí hranici 20 milionů vozidel. Výrazně má k tomuto cíli pomoci Čína, kde byly prodlouženy některé klíčové dotační programy.

V Evropě se očekává další stabilní růst, i když politická rozhodnutí jako ve Francii mohou místy výsledky zkreslit. V USA zůstává vývoj nejistý. Ale pokud se trh znovu rozběhne, může ještě do konce roku přispět k dosažení globálního cíle.

S využitím ČTK