Autonomní kamion od společnosti EinRide

Autonomní kamion od společnosti EinRide

se souhlasem společnosti EinRide

Einride bourá hranice. Autonomní kamion projel bez zastavení i bez volantu

Už to není jen vize futuristických dopravních manifestů nebo výkřik z powerpointu evropských inovátorů. Švédský startup Einride právě přepsal dějiny logistiky: jeho elektrické autonomní nákladní vozidlo bez kabiny i bez řidiče překročilo státní hranici. Bez pilotního auta, bez lidského dozoru za volantem. Zkrátka: samo. Přesněji – skrze hraniční přechod Ørje mezi Švédskem a Norskem.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Co na první pohled působí jako technokratická kuriozita, je ve skutečnosti průlomem, jaký může zcela změnit pravidla mezinárodní dopravy. Nejde totiž jen o překročení geografické čáry. Jde o překonání právních, technických a byrokratických překážek, které ještě nedávno vypadaly jako neřešitelný labyrint.

Digitalizované celníky a hranice bez závor

Hlavním trnem v oku každého, kdo chtěl dosud poslat autonomní nákladní vůz z jedné země do druhé, nebyla technologie. Byla to legislativa. Zákony jednotlivých států se liší v tom, co si mohou vozidla bez řidiče dovolit – a ve chvíli, kdy překročíte hranici, už hrajete podle jiných pravidel. K tomu připočtěte nepředvídatelné rozdíly v dopravním značení, zvyklosti celníků nebo potřebu fyzického deklarování nákladu. Výsledkem je chaos, který by nedokázal ukočírovat ani tým právníků, natož autonomní software.

Einride proto nevyjel bezhlavě vpřed, ale postavil na nohy celý digitální ekosystém, včetně integrace do norského celního systému Digitoll. Ve spolupráci s technologickým partnerem Q-Free začal zboží deklarovat digitálně ještě před samotným příjezdem vozidla k hranici. Tak vznikla plně automatizovaná procedura celního odbavení, bez nutnosti přítomnosti člověka. Norští celníci z Tolletaten neprotestovali – naopak iniciativu podpořili. „Má to pro nás obrovský význam z hlediska budoucnosti automatizace,” konstatoval mluvčí celní správy.

Einride: firma bez volantu, ale s vizí

Kdo je tahle švédská značka, která si troufla na historické „poprvé“? Einride není v oboru nováčkem. Už dříve firma prorazila s bezkabinovým elektrickým náklaďákem, který svým vzhledem připomíná spíš mobilní počítačovou skříň než cokoliv známého z dnešních silnic. Tentokrát ale posunula laťku ještě výš. V akci se předvedla jejich kompletní autonomní flotila: Einride Driver (tedy jejich vlastní autonomní řídicí software), samotné vozidlo bez kabiny a centrální Control Tower – mozek celé operace, který flotilu monitoruje, řídí a optimalizuje v reálném čase.

„Jsme nesmírně hrdí, že jsme uskutečnili první elektrický, plně autonomní přeshraniční převoz bez kabiny,“ uvedl Henrik Green, technický ředitel Einride a generální manažer pro autonomní technologie. „Naším cílem je rozšiřovat možnosti využití autonomní dopravy všude tam, kde může zvýšit bezpečnost, efektivitu i udržitelnost. Projekt MODI, v rámci kterého se tento přechod odehrál, je pro to ideálním rámcem.“

EU to platí, PostNord to vozí

Příběh má i evropský rozměr. Celý provoz je totiž součástí evropského projektu MODI, spolufinancovaného z prostředků EU. Jeho cílem je vytvořit podmínky pro reálný rozjezd těžké autonomní dopravy v celé Evropě – nejen na uzavřených polygonových testovacích drahách, ale v ostrém provozu. MODI chce uspíšit zavedení tzv. Connected, Cooperative and Automated Mobility (CCAM) řešení – tedy dopravy, kde spolu vozidla komunikují, kooperují a řídí se bez lidské asistence.

Na norské straně se do testování zapojila nejen státní správa a celníci, ale i soukromí partneři jako SINTEF, Q-Free nebo Statens Vegvesen, kteří dohromady vytvořili podpůrné zázemí. Provoz proběhl ve spolupráci s PostNord, který ročně přepraví v regionu skoro 200 milionů balíků.

A právě tady dává celé cvičení i byznysový smysl. „V PostNord se zavazujeme hledat inovativní řešení, která zefektivní a zudržitelnují logistiku. Tato událost není jen o překročení hranice – je to vstup do nové éry,“ shrnula May-Kristin S. Willoch, vedoucí environmentální agendy norské pobočky PostNord.