Autonomní kamion od společnosti EinRide
se souhlasem společnosti EinRide
Einride bourá hranice. Autonomní kamion projel bez zastavení i bez volantu
Už to není jen vize futuristických dopravních manifestů nebo výkřik z powerpointu evropských inovátorů. Švédský startup Einride právě přepsal dějiny logistiky: jeho elektrické autonomní nákladní vozidlo bez kabiny i bez řidiče překročilo státní hranici. Bez pilotního auta, bez lidského dozoru za volantem. Zkrátka: samo. Přesněji – skrze hraniční přechod Ørje mezi Švédskem a Norskem.
šéfredaktor
Co na první pohled působí jako technokratická kuriozita, je ve skutečnosti průlomem, jaký může zcela změnit pravidla mezinárodní dopravy. Nejde totiž jen o překročení geografické čáry. Jde o překonání právních, technických a byrokratických překážek, které ještě nedávno vypadaly jako neřešitelný labyrint.
Digitalizované celníky a hranice bez závor
Hlavním trnem v oku každého, kdo chtěl dosud poslat autonomní nákladní vůz z jedné země do druhé, nebyla technologie. Byla to legislativa. Zákony jednotlivých států se liší v tom, co si mohou vozidla bez řidiče dovolit – a ve chvíli, kdy překročíte hranici, už hrajete podle jiných pravidel. K tomu připočtěte nepředvídatelné rozdíly v dopravním značení, zvyklosti celníků nebo potřebu fyzického deklarování nákladu. Výsledkem je chaos, který by nedokázal ukočírovat ani tým právníků, natož autonomní software.
Evropští řidiči se mění: hybridy předběhly spalováky, elektromobily sílí
Einride proto nevyjel bezhlavě vpřed, ale postavil na nohy celý digitální ekosystém, včetně integrace do norského celního systému Digitoll. Ve spolupráci s technologickým partnerem Q-Free začal zboží deklarovat digitálně ještě před samotným příjezdem vozidla k hranici. Tak vznikla plně automatizovaná procedura celního odbavení, bez nutnosti přítomnosti člověka. Norští celníci z Tolletaten neprotestovali – naopak iniciativu podpořili. „Má to pro nás obrovský význam z hlediska budoucnosti automatizace,” konstatoval mluvčí celní správy.
Einride: firma bez volantu, ale s vizí
Kdo je tahle švédská značka, která si troufla na historické „poprvé“? Einride není v oboru nováčkem. Už dříve firma prorazila s bezkabinovým elektrickým náklaďákem, který svým vzhledem připomíná spíš mobilní počítačovou skříň než cokoliv známého z dnešních silnic. Tentokrát ale posunula laťku ještě výš. V akci se předvedla jejich kompletní autonomní flotila: Einride Driver (tedy jejich vlastní autonomní řídicí software), samotné vozidlo bez kabiny a centrální Control Tower – mozek celé operace, který flotilu monitoruje, řídí a optimalizuje v reálném čase.
„Jsme nesmírně hrdí, že jsme uskutečnili první elektrický, plně autonomní přeshraniční převoz bez kabiny,“ uvedl Henrik Green, technický ředitel Einride a generální manažer pro autonomní technologie. „Naším cílem je rozšiřovat možnosti využití autonomní dopravy všude tam, kde může zvýšit bezpečnost, efektivitu i udržitelnost. Projekt MODI, v rámci kterého se tento přechod odehrál, je pro to ideálním rámcem.“
EU to platí, PostNord to vozí
Příběh má i evropský rozměr. Celý provoz je totiž součástí evropského projektu MODI, spolufinancovaného z prostředků EU. Jeho cílem je vytvořit podmínky pro reálný rozjezd těžké autonomní dopravy v celé Evropě – nejen na uzavřených polygonových testovacích drahách, ale v ostrém provozu. MODI chce uspíšit zavedení tzv. Connected, Cooperative and Automated Mobility (CCAM) řešení – tedy dopravy, kde spolu vozidla komunikují, kooperují a řídí se bez lidské asistence.
Na norské straně se do testování zapojila nejen státní správa a celníci, ale i soukromí partneři jako SINTEF, Q-Free nebo Statens Vegvesen, kteří dohromady vytvořili podpůrné zázemí. Provoz proběhl ve spolupráci s PostNord, který ročně přepraví v regionu skoro 200 milionů balíků.
A právě tady dává celé cvičení i byznysový smysl. „V PostNord se zavazujeme hledat inovativní řešení, která zefektivní a zudržitelnují logistiku. Tato událost není jen o překročení hranice – je to vstup do nové éry,“ shrnula May-Kristin S. Willoch, vedoucí environmentální agendy norské pobočky PostNord.