Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Automobilky vstávají z popela. Výroba se vrací na předkrizovou úroveň

Výrobci osobních vozů v Česku dokončili za první tři měsíce roku přes 353 tisíc automobilů. Naposledy se jim tak dařilo v „předcovidovém“ roce 2019.

Automobilky vstávají z popela. Výroba se vrací na předkrizovou úroveň
Výroba ve Škodě Auto (ilustrační foto) | VIZ UALNI / Shutterstock.com

České automobilky se letos dál potýkají s problémy v dodávkách komponent. Například kolínská Toyota kvůli tomu zastavila výrobu na celý únor, rušení směn se nevyhnulo ani Škodě Auto.

Přesto se automobilovému průmyslu v prvních třech měsících roku podařilo vrátit na úrovně produkce, jichž dosahoval naposledy před pandemií, tedy v době, kdy ještě dodavatelské řetězce fungovaly bez potíží. Celkem se tak v Česku vyrobilo 353 tisíc nových osobních vozů – téměř o třetinu více než za stejné období loni.

Nejvíc si oproti roku 2022 polepšila Škoda Auto. Od ledna do března opustilo její výrobní závody přes 231 tisíc aut, což je oproti loňsku o 42 procent více. O necelou pětinu – na 88 tisíc vozů – v letošním prvním čtvrtletí zvýšila produkci nošovická továrna Hyundaie.

Lépe než loni se i navzdory měsíčnímu přerušení provozu dařilo nakonec i Toyotě. Výsledek necelých 34 tisíc vozů je zhruba o pět procent lepší než před rokem.

Drtivá většina vozů vyrobených v Česku má stále spalovací motory, postupný růst podílu plug-in hybridů a čistě elektrických automobilů ale pokračuje i letos. V obou kategoriích produkce vzrostla na více než 41 tisíc, což představuje 11,7 procenta z celkového počtu vyrobených vozů.