Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Zelený úděl: Made in China

Hořčíková krize dokázala zničující dopady závislosti Evropy na dodávkách z Číny. Kvůli evropskému Green Dealu ale může být ještě hůř

Zelený úděl: Made in China
Čína si dlouhodobě zajišťuje suroviny po celém světě a zároveň buduje domácí továrny na jejich zpracování. | foto Profimedia.cz

Na evropských silnicích by mělo v příštích letech postupně ubývat aut se spalovacími motory; ta nová by se měla úplně přestat prodávat od roku 2035. Aby se zplodiny elektromobilů pouze nepřesunuly z výfuků do komínů uhelných elektráren, plánuje Evropa posilovat také podíl čisté energie z obnovitelných zdrojů.

Plán snižování emisí Fit for 55, který zveřejnila Evropská komise, má ovšem jedno podstatné slabé místo. Jelikož v Evropě nejsou žádné doly ani velké továrny na zpracování klíčových surovin pro solární elektrárny nebo baterie do elektromobilů, musí se na starý kontinent dovážet. Světovou dominanci v těchto oblastech v posledních letech posiluje Čína, která se snaží zajišťovat suroviny po celém světě a zároveň budovat domácí továrny na jejich zpracování.

Už letošní zborcení dodavatelských řetězců přitom jasně ukázalo, jak dramatické dopady taková závislost Evropy má. Zelené plány ale mohou přinést ještě horší komplikace.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit