Nadzvuková hladkost letu – letoun plynule klouže atmosférou a ukazuje, jak pokročilé technologie umožňují tiché a efektivní supersonické cestování

Nadzvuková hladkost letu – letoun plynule klouže atmosférou a ukazuje, jak pokročilé technologie umožňují tiché a efektivní supersonické cestování

Foto publikováno se souhlasem Supersonic Boom

Nadzvuková revoluce startuje: „Syn Concordu“ překonal zvukovou bariéru

Cesta z New Yorku do Londýna za 3,5 hodiny? Ne, není to sci-fi. Společnost Boom udělala klíčový krok k obnovení komerčních nadzvukových letů, když její experimentální stroj XB-1 překonal rychlost zvuku.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Při testovacím letu v kalifornské Mojave dosáhl rychlosti 844 mph (1358 km/h), čímž se otevřela cesta pro ambiciózní projekt Overture – letoun, který by mohl změnit pravidla dálkové dopravy.

„Byl to nejvýznamnější milník od založení společnosti v roce 2014,“ prohlásil zakladatel Boomu Blake Scholl. Let XB-1 proběhl v oblasti, kde v roce 1947 poprvé překonal zvukovou bariéru stroj Bell X-1 s legendárním pilotem Chuckem Yeagerem.

Tentokrát usedl do kokpitu Tristan Brandenburg, přezdívaný Geppetto, který stroj popsal slovy: „Letěl naprosto hladce. Bylo to její nejlepší představení.“

Cena za minuty ušetřené nad mraky

XB-1, přezdívaný Baby Boom, je jen třetinovým prototypem budoucího Overture. Ten má přepravovat až 80 pasažérů rychlostí Mach 1,7 (2082 km/h).

Společnost už zaznamenala 130 předobjednávek od aerolinek včetně American Airlines. Ceny letenek? Podle odhadů kolem 20 000 dolarů za transatlantický přelet – stejně jako u Concorde po započtení inflace.

Budoucnost, nebo luxusní výstřelek?

Zatímco Concorde byl technologickým zázrakem, ale ekonomickým fiaskem, Boom vsází na inovace: 3D tištěné součástky, senzory s AI a uhlíkově neutrální palivo.

„Nejde jen o rychlost, ale o udržitelnost,“ zdůrazňuje Scholl. Přesto skeptici varují: i kdyby Overture získalo certifikaci, zůstane spíše hračkou pro superbohaté.

První komerční let? Možná již v roce 2027.