Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Stopadesátkou po dálnici legálně? Nebezpečný nesmysl

Senát, případně prezident by se měli proti plánovanému zvýšení rychlosti postavit.

Stopadesátkou po dálnici legálně? Nebezpečný nesmysl
ilustrační foto | Shutterstock.com

Pro některé šoféry to je až opojný pocit: sešlápnout plyn a cítit, jak se motor dostává do otáček a vozidlo vyráží kupředu. Teď by si řidiči mohli „motoristické vzrušení“ užít ještě více.

Sněmovna totiž schválila, že se na vybraných úsecích českých dálnic zvýší povolená rychlost ze 130 na 150 kilometrů v hodině. Je to plán, který z autostrád dělá závodní dráhu a který rozhodně nepřispěje k větší bezpečnosti dopravy.

Pravda sice je, že dálnice jsou obecně bezpečnější než běžné silnice, na druhé straně platí, že následky havárií jsou několikanásobně horší. Při vyšší rychlosti se toto riziko ještě zvyšuje.

Už dnes přitom mnozí řidiči po dálnicích uhánějí více než stotřicítkou, překročení povoleného limitu o deset dvacet kilometrů není vůbec nic výjimečného. Pokud se povolená hranice posune ještě výš, znamená to, že ti největší „frajeři za volantem“ klidně poletí rychlostí až 170 kilometrů v hodině. Dopravní policisté to nemají šanci ohlídat, nemohou stát na každém kilometru.

Schválenou stopadesátkou jako by politici vysílali veřejnosti vzkaz, že větší bezpečnost dopravy na rychlosti až tak nezávisí. Může to mít psychologický efekt na chování motoristů také na jiných silnicích.

Ostatně jedno komerční rádio už opakovaně oznamovalo, že se povolená rychlost na dálnici zvýší na 150 kilometrů, přičemž „zapomnělo“ na důležitý dovětek, že se to má týkat jen vybraných úseků. Sečteno a podtrženo: Senát, případně prezident by se měli proti plánovanému zvýšení rychlosti postavit.