raději než drinku v baru dají mladí přednost tomu z obchodu – v plechovce
Zdroj: vygenerováno AI
Mladé táhnou koktejly. Plzeňská likérka jim jde naproti se svojí „superlinkou“ za 60 milionů
Likérka Stock Plzeň - Božkov rozšířila výrobu ready to drink koktejlů v plechovkách díky nové automatické lince za téměř 60 milionů korun. Reaguje tak na prudký růst zájmu o míchané nápoje s nižším obsahem alkoholu, zejména mezi mladými lidmi. Výroba má letos dosáhnout 14 milionů kusů, z toho třetina půjde na export.
ČTK
Stock Plzeň - Božkov uvedl do plného provozu automatickou výrobní linku na míchané nápoje v plechovkách. Zájem o koktejly s nižším obsahem alkoholu totiž výrazně roste, zejména mezi mladými. Likérka, která s nimi začala v roce 2022, má v tomto segmentu třetinový podíl. Letos jich plánuje vyrobit 14 milionů kusů, téměř dvojnásobek oproti loňsku.
Nová linka za necelých 60 milionů Kč, kterou obsluhují dva lidé, dokáže v nonstop režimu vyprodukovat za hodinu až 3000 čtvrtlitrových plechovek a do dvou let by se měla její kapacita zdvojnásobit i kvůli exportu, řekl ČTK výrobní ředitel Josef Bergl.
Nová linka je jedinou ve skupině Stock Spirits Group a pokrývá i produkci pro zahraniční trhy, kam půjde zhruba 30 procent výroby, zejména do Polska, Německa, Itálie a Velké Británie. V ČR jich Stock prodá 70 procent.
„Nejvíce tyto drinky, které jsou namíchané v kvalitě jako od barmana, kupuje generace Z, tedy lidé mezi 18 až 35 lety, kterých je více než 45 procent. Trend k nám přichází zejména ze západních zemí. Předpokládáme, že do roku 2028 to bude třetí největší kategorie alkoholu v České republice po vodkách a tuzemských rumech,“ řekl marketingový manažer Patrik Skála.
Firma dnes produkuje 23 druhů takzvaných ready to drink (RTD) nápojů v plechovkách a dalších pět jich vyvíjí. Obsah alkoholu je mezi 4,5 až šesti procenty a jejich cena od 40 korun za plechovku je zhruba poloviční oproti namíchanému drinku v barech. Stock letos uvedl na trh nealkoholické varianty a 20litrové KEG sudy pro restaurace, sezónní podniky a letní festivaly.
„Výrobní linka je unikátní kombinací zařízení z Česka, Itálie a Německa. Je vybavena plnicí technologií pro vyšší hygienický standard. Má dvě etiketovací stanice. Paletizaci finálních výrobků zajišťuje plně automatizované robotické stanoviště, které bylo postaveno přímo podle potřeb formátů balení,“ řekl Bergl. Lidé pouze vkládají plechovky do kartonů kvůli kontrole etiket, které linka sama tiskne.
„Růst zájmu o nízkoalkoholické a nealkoholické RTD produkty očekáváme v ČR i v celé Evropě minimálně do roku 2028,“ řekl marketingový ředitel Michal Jakl. Stock je podle objemu výroby i prodeje RTD produktů lídrem trhu v ČR. „Za tři roky se jejich prodej ztrojnásobil. Loni jsme zaznamenali meziroční zvýšení prodeje RTD nápojů o 96 procent. Letos jsme uvedli na trh 13 nových produktů,“ řekl Skála.
Stock vyrábí všechny kategorie RTD koktejlů – od rumových, přes vodkové, ginové, ale i na bázi whiskey, tequily nebo hořkých bylin. Podle likérky už se neprodávají jen v létě a na Vánoce, ale po celý rok.
Stock Spirits Group, která zaměstnává 1800 lidí v osmi výrobních závodech v Polsku, ČR, Německu, Itálii a Francii, je jedním z předních výrobců lihovin ve střední Evropě. Portfolio tvoří přes 80 značek, které se prodávají ve více než 50 zemích. Skupina, která je aktivní ještě na Slovensku, v Rakousku, Chorvatsku a Bosně a Hercegovině, je od roku 2021 v portfoliu společnosti CVC Capital Partners.