Elegantní stíhací letoun F-35 se vznáší nad oblohou a představuje špičkovou technologii stealth a pokročilou aerodynamiku. Ideální pro letecké nadšence a moderní vojenské letecké výzdoby.
Shutterstock.com
Zbrzdí se dodání stíhaček F-35 do ČR?
Stávka u Pratt & Whitney: Motory burácí, ale nespokojenost zní hlasitěji
Na výrobních linkách v Connecticutu to burácí – jenže tentokrát ne motory, ale nespokojeností. Tři tisíce zaměstnanců společnosti Pratt & Whitney, výrobce špičkových leteckých motorů pro stíhačky F-35, vyhlásilo stávku. Důvod? Odmítnutí nové kolektivní smlouvy, která podle odborů nepřináší spravedlivé ohodnocení ani jistotu práce.
šéfredaktor
„Naši členové dělají z Pratt & Whitney to, čím je – lídra v oboru. Tato nabídka ale jejich potřeby neřeší. Rozhodli jsme se bojovat za férové podmínky,“ uvedl David Sullivan, viceprezident odborového svazu IAM pro východní území.
Před závody v East Hartfordu a Middletownu se rozvinuly transparenty a výrobní haly zůstaly částečně ztichlé. Do ulic vyšli pracovníci, kteří jindy montují motory, bez nichž se nehne žádný moderní americký bojový letoun.
Estonsko posiluje obranu: Převzalo první raketomety HIMARS
Kontingenční sliby a realita náhradníků
Firma ujišťuje veřejnost i zákazníky: „Máme připraveny záložní plány, abychom naplnili závazky.“ Detaily však zůstávají pod pokličkou. Podle odborářů se ve výrobě objevili smluvní zaměstnanci, kteří například provozují elektrárnu v East Hartfordu.
Pratt & Whitney tvrdí, že nabídka zahrnovala vyšší mzdy, lepší důchody, více volna a větší flexibilitu. Odbory to ale vnímají jinak – návrh podle nich nezaručuje dostatečné zvýšení mezd ani stabilitu zaměstnání. Konflikt se tak může promítnout i do tempa výroby. Firma totiž kromě F135 motorů pro F-35 vyrábí i další klíčové agregáty: F100, F117 či F119.
Politici v ulicích, F-35 v ohrožení?
Zpoždění v dodávkách motorů není u Pratt & Whitney novinkou. V roce 2023 firma nedodala jediný motor F135 včas. Zpoždění se oproti předchozímu roku zdvojnásobilo. Pokud se stávka protáhne, mohou být v ohrožení i dodávky pro Lockheed Martin, který letos plánuje vyrobit rekordních 156 letounů F-35.
Výrobní skluz může narušit harmonogram nejen v Connecticutu, ale i v Pentagonu. Přesto se odpovědnost přehazuje jak horký brambor: Úřad programu F-35 ukazuje na Pratt & Whitney, Lockheed Martin zase na úřad.
Podpora stávkujícím však sílí. Kongresmanka Rosa DeLauro upozornila na jejich nezastupitelnou roli v obranném průmyslu. Senátor Richard Blumenthal neváhal a osobně se přidal k protestujícím. A kongresman Joe Courtney apeloval na vedení společnosti: „Toto je jediná cesta, jak zachovat zdravý průmysl i národní bezpečnost.“
Ruský Kalibr, nebo americký Tomahawk. Která raketa je lepší?
Pro Českou republiku jsou stávky ve společnosti Pratt & Whitney ožehavé téma. Prvních šest strojů má totiž naše armáda dostat již v roce 2029.