Ryanairu se podle šéfa Michaela O’Learyho daří, chce ale ještě větší zisky
Foto: frank333 / Shutterstock.com
Letecká doprava
Nízkonákladovka Ryanair zdraží letenky. Zlevnění nezafungovalo: sice přitáhlo zákazníky, zisky se ale propadly
Největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě v létě zvedne ceny letenek. Ryanair přitom loni zlevnil o sedm procent. Firma se tím snažila přilákat cestující po výpadku způsobeném sporem s některými internetovými prodejci. Její zisk se ale propadl o 16 procent na 1,61 miliardy eur (zhruba 39,8 miliardy Kč).
ptk
Sedmiprocentní pokles cen letenek pomohl k růstu počtu přepravených cestujících na 200,2 milionu ze 183,7 milionu ve finančním roce 2024. Ryanair se stal prvním evropským dopravcem, který překonal hranici 200 milionů cestujících za rok.
V hlavní sezoně bude irská společnost zdražovat o pět až šest procent. Rezervace na léto totiž vypadají slibně, společnost rozšiřuje síť destinací, včetně Itálie, Malty a Turecka.
Otázkou je, jak se vydaří druhá polovina roku. Firma se totiž stále potýká s důsledky geopolitického napětí a celních válek. Ostatně během letošního roku Ryanair už jednou zdražil – během Velikonoc vyšponovala společnost ceny o patnáct procent.
Přestože se dopravce potýká s nižšími příjmy, je jeho ředitel Michael O’Leary s celoročními výsledky spokojen. V kontextu výpadku kvůli sporům s prodejci online letenek jde podle něj o skvělá čísla.
Ryanair vydělal zhruba osm eur (198 korun) na jednoho pasažéra, náklady navíc rostly úměrně s počtem cestujících. „Rozdíly v našich nákladech a nákladech našich konkurentů se dál zvětšují,“ pochvaluje si O’Leary.
Potěšeni mohou být akcionáři, na dividendách letos dostanou přibližně 400 milionů eur (9,9 miliardy korun). Letecká společnost navíc plánuje v příštích šesti až dvanácti měsících zpětný odkup akcií za 750 milionů eur (18,5 miliardy korun). Zisky podle ředitele firmy porostou i díky nižším cenám leteckého paliva.
Hned dvojí výzvu, která rozhodne o budoucí prosperitě společnosti, představuje objednávka nových letadel od amerického Boeingu. Ryanair je největším zákazníkem tohoto amerického výrobce, dodávky ale váznou.
Doručení modelu 737 MAX 8 opakovaně nabírá zpoždění kvůli dlouhodobým výrobním problémům Boeingu. Irská nízkonákladovka proto už dvakrát snížila svůj výhled na rok 2025. Místo 215 milionů cestujících jich letos přepraví jen 206 milionů.
Nejistotu do podnikání Ryanairu přinášejí také cla uvalená Spojenými státy, která mohou ovlivnit pohyb letadel a narušit už tak problematické plnění závazků.
O’Leary uvedl, že v případě potřeby může Ryanair přesměrovat nadcházející dodávky amerických letounů do Spojeného království místo své hlavní evropské divize.
Obchodní dohoda mezi USA a Británií by totiž neměla uplatňovat cla na komerční letadla. Ryanair si tedy může nechat nové stroje zapsat v britském leteckém rejstříku místo evropského a riziko přirážky tím obejít.
Podle šéfa irského dopravce se prezident Donald Trump snaží od cel pro Evropu ustoupit, „jak jen to jde“, zároveň ale dodal: „S Boeingem máme smlouvy s pevnou cenou – cla budou problém Boeingu, ne náš, ale budeme s nimi hledat způsob, jak se jim vyhnout.“ Pokud by problémy přetrvávaly, zvažuje Ryanair dokonce možnost kupovat letadla u jiného výrobce.