Speciální nákladní letadlo WindRunner, jež pojme list turbíny o délce 104 metrů
Radia
Zelené technologie
Budoucnost „zelených“ turbín. Bude je transportovat obří dopravní letadlo tam, kde fouká
Americká energetická firma vyvíjí speciální letadlo, které dopraví komponenty pro stavbu větrných turbín i na těžko dostupná místa.
redaktor
Přeprava už smontovaných částí větrných turbín na místo určení je noční můrou stavebních inženýrů. Současnou praxi chce zásadně změnit americká energetická skupina Radia se svým novým nákladním letounem WindRunner.
Komplikovaná přeprava by měla ze silnic zmizet a nabídnout řešení, které usnadní jejich výstavbu v těžko dostupných lokalitách, kde by turbíny nerušily místní obyvatele. Americká firma proto vyvíjí speciální létající stroj, který pojme list turbíny až o délce 104 metrů.
Americká firma tvrdí, že nový přístup bude fungovat jako katalyzátor pro expanzi obnovitelných zdrojů. Prohlašuje, že se výroba zelené energie dostane do míst, kde panují optimální podmínky pro produkci větrné energie, ale po běžných silnicích jsou nedostupná. Komerční spuštění projektu nového letadla je naplánováno na rok 2027.
Společnost Radia vychází z vlastní zkušenosti vývoje a stavby turbín GigaWind, přičemž se většina komponentů přepravuje po silnici na specializovaných nákladních vozech, případně po železnici. Stále delší listy rotorů turbín přepravu komplikují.
Speciální nákladní letadlo WindRunner, jež pojme list turbíny o délce 104 metrů
Radia
Už při jejich délce 70 metrů se musí silniční doprava omezovat. Jako nejefektivnější řešení se nabízí výroba speciálně upraveného nákladního letounu, který dokáže unést těžký náklad.
Letadlo by mělo být schopné přistát na dráze, jež je kratší než 1800 metrů. Dva silné letecké motory mají umožnit dosáhnout rychlosti 740 kilometrů v hodině.
Německo bez fanfár opouští zelené sny. Plynové elektrárny získají dotace na další dekády
Radia nyní na vývoji letadla spolupracuje se zavedenými dodavateli v leteckém průmyslu. Jedním z nich je italský výrobce letadel Leonardo, jenž vyvíjí trup letadla. Křídla má dodat španělská společnost Aernnova.
Firma z Colorada plánuje vybudovat po celém světě speciální síť letišť, kam chce v budoucnosti dopravovat své komponenty pro stavbu nových větrných parků. Otázkou zůstává, jak moc uhlíkově neutrální celý tento byznys je.