Komentář: Jak Číňané nenašli odvahu reformovat ekonomiku
Čína se potácí v problémech a zjevně neví, jak z toho ven
Čína se potácí v problémech a zjevně neví, jak z toho ven
![](/img/article-placeholder.png)
Čína se potácí v problémech a zjevně neví, jak z toho ven
Čína se potácí v problémech a zjevně neví, jak z toho ven
Boj proti fosilním palivům nabral formu hloupých a nebezpečných akcí. Klimatičtí aktivisté se přilepují na ranveje. Kromě svého zdraví tím ohrožují i bezpečnost tisíců pasažérů v letadlech.
Boj proti fosilním palivům nabral formu hloupých a nebezpečných akcí. Klimatičtí aktivisté se přilepují na ranveje. Kromě svého zdraví tím ohrožují i bezpečnost tisíců pasažérů v letadlech.
Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.
Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.
Doprava čerstvého jaderného paliva podléhá přísným bezpečnostním opatřením. „Konkrétní termíny, trasa nebo způsob zajištění fyzické ochrany jsou utajovanou informací. Z hlediska radioaktivity není čerstvé palivo nebezpečné, jde ale o velmi drahý a strategický materiál,“ uvedl po jednom takovém transportu Jan Kruml, ředitel jaderné elektrárny Temelín.
Z výrobního závodu ruské korporace TVEL ve městě Elektrostal nedaleko Moskvy palivo urazí několik tisíc kilometrů. Částečně letecky, částečně po silnici. Vše pod přísným dozorem. O trase a termínech ví pouze omezený okruh prověřených lidí. Zvýšená radiační opatření nejsou potřeba, protože radioaktivita čerstvého paliva je srovnatelná s přírodním pozadím.
Výrobce palivo přepravuje ve speciálních ocelových kontejnerech. Ty odolají ohni, vodě, pádům z výšek nebo nárazům. Jejich klíčovým prvkem je akcelerometr. Z něj jde zjistit, zda během přepravy nedošlo k nadměrnému nárazu, který by mohl přepravované palivo poškodit. Speciální policejní doprovod opouští palivo až v areálu elektrárny. Až zde si ho totiž přebírají energetici. Kontrolují počet kontejnerů, neporušenost nainstalovaných pečetí nebo stav akcelerometrů. Poté pracovníci kontejnery uloží ve skladu čerstvého paliva a jednotlivé palivové soubory umístí do skladovacích zásobníků.