Komentář: Nelíbí se vám dotace uhelných elektráren? Můžeme si za to sami

Proč bude stát muset dotovat zachování uhelných elektráren? Protože jsme je sami ekonomicky zničili systémem povolenek. Jednou rukou Tykačovi a spol. bereme za povolenky a druhou zase dáváme, aby ten ztrátový byznys dál provozoval. 

Proč bude stát muset dotovat zachování uhelných elektráren? Protože jsme je sami ekonomicky zničili systémem povolenek. Jednou rukou Tykačovi a spol. bereme za povolenky a druhou zase dáváme, aby ten ztrátový byznys dál provozoval. 

Celý článek
0

Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Přísně tajný transport

Přísně tajný transport
ilustrační foto | Profimedia.cz

Doprava čerstvého jaderného paliva podléhá přísným bezpečnostním opatřením. „Konkrétní termíny, trasa nebo způsob zajištění fyzické ochrany jsou utajovanou informací. Z hlediska radioaktivity není čerstvé palivo nebezpečné, jde ale o velmi drahý a strategický materiál,“ uvedl po jednom takovém transportu Jan Kruml, ředitel jaderné elektrárny Temelín.

Letadlem i po silnici

Z výrobního závodu ruské korporace TVEL ve městě Elektrostal nedaleko Moskvy palivo urazí několik tisíc kilometrů. Částečně letecky, částečně po silnici. Vše pod přísným dozorem. O trase a termínech ví pouze omezený okruh prověřených lidí. Zvýšená radiační opatření nejsou potřeba, protože radioaktivita čerstvého paliva je srovnatelná s přírodním pozadím.

Výrobce palivo přepravuje ve speciálních ocelových kontejnerech. Ty odolají ohni, vodě, pádům z výšek nebo nárazům. Jejich klíčovým prvkem je akcelerometr. Z něj jde zjistit, zda během přepravy nedošlo k nadměrnému nárazu, který by mohl přepravované palivo poškodit. Speciální policejní doprovod opouští palivo až v areálu elektrárny. Až zde si ho totiž přebírají energetici. Kontrolují počet kontejnerů, neporušenost nainstalovaných pečetí nebo stav akcelerometrů. Poté pracovníci kontejnery uloží ve skladu čerstvého paliva a jednotlivé palivové soubory umístí do skladovacích zásobníků.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit