Zelená revoluce zvyšuje riziko konfliktů. Rostoucí teploty mohou zažehnout nové války

Radikalismus na obou stranách, jenž je spojen se zaváděním opatření vedoucích k uhlíkové neutralitě, může způsobit v řadě zemí nové ozbrojené konflikty. Budování dalších kapacit obnovitelných zdrojů by mělo probíhat nenásilně.

Radikalismus na obou stranách, jenž je spojen se zaváděním opatření vedoucích k uhlíkové neutralitě, může způsobit v řadě zemí nové ozbrojené konflikty. Budování dalších kapacit obnovitelných zdrojů by mělo probíhat nenásilně.

Celý článek
0

Airbus chce prorazit ve vesmíru. Soustředí se na produkci satelitů

Evropský koncern Airbus, který působí v leteckém, vesmírném a zbrojním průmyslu, se chce ve větší míře zaměřit na vesmírné projekty, zejména na produkci satelitů pro vojenské i civilní využití.

Evropský koncern Airbus, který působí v leteckém, vesmírném a zbrojním průmyslu, se chce ve větší míře zaměřit na vesmírné projekty, zejména na produkci satelitů pro vojenské i civilní využití.

Celý článek
0

Ve startupech se maká, šéf klidně umývá nádobí. Je to cesta, jak dohnat vyspělé země, říká Nosek z Unico

Čím složitější je inovace, tím je pro nás zábavnější, zdůrazňuje Vojtěch Nosek ze společnosti Unico. Byla to parta čtyř vědců, kteří byli nešťastní z toho, že se jejich práce špatně dostává do praxe. A tak vznikl nápad rozjet firmu, která propojuje soukromý a akademický sektor.

Čím složitější je inovace, tím je pro nás zábavnější, zdůrazňuje Vojtěch Nosek ze společnosti Unico. Byla to parta čtyř vědců, kteří byli nešťastní z toho, že se jejich práce špatně dostává do praxe. A tak vznikl nápad rozjet firmu, která propojuje soukromý a akademický sektor.

Celý článek
0

Nová studie navrhuje rozšíření plánů vysokorychlostních tratí v Česku

Institut Puls představil novou studii s názvem Superkonektor, která přichází s ambiciózním plánem na rozšíření sítě vysokorychlostních tratí v České republice. Studie navrhuje vybudovat o zhruba 200 km více vysokorychlostních tratí a 300 km konvenčních tratí oproti současným plánům Ministerstva dopravy, a to vše při nižších nákladech.

Nová studie navrhuje rozšíření plánů vysokorychlostních tratí v Česku
Nová studie navrhuje rozšíření plánů vysokorychlostních tratí v Česku | Vytvořeno pomocí Dall-e

Klíčovým aspektem návrhu je zajištění konkurenceschopnosti železniční dopravy vůči automobilové. Všechna hlavní spojení by měla být rychlejší vlakem minimálně o 10 minut. Pokud by se vysokorychlostní tratě vybudovaly podle plánu Superkonektoru, bylo by pro 5,5 milionu obyvatel Česka výhodnější cestovat vlakem, oproti současným 700 tisícům.

Mezi další cíle patří napojení všech krajských měst do hodiny času do Prahy nebo Brna, propojení českých mezinárodních letišť s vysokorychlostními tratěmi a zavedení integrovaného taktového jízdního řádu po vzoru Švýcarska. Celý projekt by měl být dokončen do roku 2040.

Superkonektor navrhuje celkem 1 179 km nových tratí, z toho 851 km vysokorychlostních a 328 km konvenčních. Náklady na výstavbu by mohly být nižší než u současných plánů Ministerstva dopravy, a to díky efektivnějšímu řízení projektu inspirovanému Španělskem.

Zásadní změnou je vysokorychlostní trať z Plzně do Bavorska, která by podle modelu geografů z Univerzity Karlovy přinesla významné navýšení potenciálních ekonomických kontaktů. Podobně by se zvýšil potenciál propojených obyvatel mezi Královéhradeckým a Libereckým krajem a polským příhraničím.

Studie Superkonektor ukazuje, že Česká republika má potenciál stát se důležitou křižovatkou Evropy a významně zvýšit mobilitu svých obyvatel díky promyšlené výstavbě vysokorychlostních železničních tratí.