ilustrační foto

Shutterstock.com

Měsíc v médiích II

Galerie (6)

„Veřejnoprávní Kmetflix“ ČT3 končí

ilustrační foto

Shutterstock.com

Česká televize s koncem letošního roku ukončí vysílání stanice ČT3, určené především staršímu publiku. Startovala v březnu 2020 v reakci na lockdown v pandemii covidu. Posledním dnem, kdy bude ČT3 vysílat, bude 31. prosinec, posledním českým titulem, který odvysílá, bude na silvestra večer komedie Saturnin. S diváky se rozloučí vinou nezbytných úsporných opatření, už na jaře totiž ČT naplánovala škrtnout v rozpočtu v dalších dvou letech celkem 910 milionů korun. Od zastavení ČT3 si slibuje úsporu 120 milionů. 

Bakala chce Economii „napomoci k prosperitě“

Zdeněk Bakala

Profimedia.cz

Po téměř čtyřleté přestávce se do dozorčí rady Economie vrátil Zdeněk Bakala, jediný akcionář tohoto mediálního domu. Dalším novým členem dozorčí rady, která se tak od 1. prosince rozšířila ze tří členů na pět, je Antonín Dvořák, člen strategického investičního týmu Bakala Capital. „Mohu opět sehrávat aktivnější roli v hledání způsobů, jak napomáhat k rozvoji a prosperitě našeho vydavatelství,“ uvedl Bakala. Jeho mediální firma (vydává Hospodářské noviny, Aktuálně.cz, Respekt či Ekonom) loni zvýšila tržby na 658 milionů korun a snížila ztrátu, za předchozích sedm let nicméně její kumulovaná ztráta přesáhla 180 milio­nů korun. 

Národní prezidentská debata nebude

ilustrační foto

Tomáš Novák, týdeník Hrot

Nova i Prima odmítly návrh České televize na společné uspořádání finální debaty kandidátů na českého prezidenta. Veřejnoprávní ČT dvěma největším tuzemským komerčním stanicím nabídla společné vysílání, společnou dramaturgii i zastoupení moderátorů všech tří médií a zároveň to, že zajistí výrobu pořadu a že by pro debatu poskytla připravené reprezentativní prostory Národního muzea. Nova i Prima ale chtějí připravit vlastní debaty podle své odlišné dramaturgie každá na svých kanálech, a tak se budou všichni tři vysílatelé muset samostatně domlouvat s jednotlivými kandidáty, aby přišli právě do jejich vysílání.

Největší zájem bude přirozeně o ty favorizované. Průzkumy zatím vedou (abecedně) Andrej Babiš, Danuše Nerudová a Petr Pavel. První kolo prezidentské volby začíná v pátek 13. ledna 2023. ­Prima to vyřešila tak, že debatu těch s největšími šancemi plánuje na středu 11. ledna. Nova uvedla, že diskusi „tří nejvážnějších kandidátů“ odvysílá ve čtvrtek 12. ledna. Rovněž na čtvrtek 12. ledna chystá svou první Superdebatu také ČT, přičemž má potvrzenou účast „od favorizovaných kandidátek a kandidátů s výjimkou Andreje Babiše, který účast ještě nepotvrdil“.

Klíčovou otázkou tak je, kdo v předvečer prvního kola prezidentské volby přijde kam. Nejde přitom jen o Babiše, ale v důsledku také o Nerudovou a Pavla. Tito tři kandidáti s nejvyššími preferencemi se nakonec večer před volbou najednou třeba vůbec nepotkají. Ve hře je samozřejmě ještě možnost, že se ČT s Novou domluví alespoň na tom, že debatu favoritů nebudou ve čtvrtek 12. ledna večer vysílat ve stejný čas, ale jedna dřív a druhá následně.

Google se vzpírá novému zákonu

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 2:42:29 AM CET

Měsíc v médiích II

Americký internetový gigant Google hodlá v Česku omezit své služby. Reagoval tak na novelu autorského zákona, která už prošla Sněmovnou i Senátem. Vydavatelstvím dává právo vybírat od provozovatelů vyhledávačů či sociálních sítí licenční poplatky za náhledy zpráv. Google se dlouho tvářil konsenzuálně, ve finále ale vystoupil proti pozměňovacímu návrhu, který v novele posiluje vyjednávací pozici vydavatelů a platformám hrozí pokutou až do výše jednoho procenta ročního globálního obratu. Novému zákonu se proto chce vyhnout, a to pokrácením odkazů na zprávy ve svém vyhledávači – pro takzvané „velmi krátké úryvky“ totiž platí výjimka. Novela vychází z evropské směrnice, na jejíž transpozici měly členské státy čas do června 2021. Normu začátkem prosince po dvouhodinové debatě v plénu Senát neschválil, ale nezamítl ani nijak neupravil. Novela tak putuje k podpisu prezidenta republiky jako přijatá.

Kde Google omezil náhledy ve vyhledávání, tam vydavatelé zaznamenali propad návštěvnosti svých webů. Vyhledávač je klíčovým zdrojem čtenosti pro většinu internetových médií i v Česku. Lze tak očekávat, že omezující kroky Googlu dopadnou na čtenáře a druhotně právě na vydavatele. V Česku navíc ­Google hodlá ukončit i dosavadní licenční program pro média. V něm dosud platí sedmi českým vydavatelům (Česká tisková kancelář, Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info, N Media, Trima News) za publikování jejich zpráv ve službě Výběr Zpráv Google. 

Křetínského CNC mění vedení a chystá fúzi

Martina Říhová

Archiv

Od 22. listopadu má mediální dům Czech News Center (vydává Blesk, Aha!, E15, Sport, Reflex či ABC) novou generální ředitelku Martinu Říhovou místo dvou dosavadních šéfů Juraje Felixe a Tomáše Stránského. Říhová bude nadále řídit Active Radio, rozhlasovou divizi Czech Media Invest, mateřského koncernu kolem Daniela Křetínského. Felix zaujme novou pozici managing directora pro digitální investice Czech Media, Stránský skupinu po dohodě opouští. S Říhovou nastupuje do vedení Czech News Center i Karel Žalud jako provozní ředitel. Žalud řídí finance skupiny Czech Media Invest a působí také jako finanční a provozní ředitel Active Radia. Změna ve vedení předchází chystané fúzi Czech News Center a Active Radia a stěhování do nového sídla na pražském Hagiboru v roce 2024. 

Nabídka streamingu se zahušťuje

V prosinci má ve videotéce Voyo premiéru Král Šumavy: Fantom temného kraje, třídílná minisérie Davida Ondříčka. Zleva Kryštof Mucha, Oskar Hes, Jan Jankovský.

TV Nova

Na českém trhu postupně přibývá strea­movacích služeb. České Radiokomunikace, dominantní tuzemský operátor televizního i rozhlasového signálu, oznámily plán spustit během příštího půl roku projekt vlastní služby pro sledování videí přes internet. „Máme srovnání z různých zemí, například z Francie, kde to funguje velmi dobře,“ uvedl generální ředitel Radiokomunikací Miloš Mastník. Technologicky je služba připravena a o zapojení do projektu operátor jedná s některými televizními firmami na českém trhu.

Čerstvě spuštěna byla další místní nabídka videa na vyžádání České kino, kterou rozjel tým kolem producenta Miloslava Šmídmajera a jeho syna Pavla. Videotéka má ambici nabídnout všechny snímky tuzemské kinematografie, které kdy vstoupily do kinodistribuce, a postupně se tak stát nejkompletnější audiovizuální encyklopedií českého filmu. Konkurovat hodlá právě šíří nabídky lokálního obsahu.

Na českém trhu budou nováčci hrát o pozornost diváků se zahraničními platformami Netflix, HBO Max a Disney+, respektive s tuzemskými videotékami Voyo televize Nova (další, prosincovou novinkou je třídílná minisérie Davida Ondříčka Král Šumavy) a tou, kterou brzy plánuje spustit Prima. Všechny zmíněné služby jsou placené, vedle nich existuje také zdarma přístupné iVysílání, videoarchiv České televize. 

Připravil Ondřej Aust, šéfredaktor webu Médiář

Denní novinky z médií a marketingu v Česku najdete na www.mediar.cz