Tchajwanské firmy zvažují stěhování kvůli nebezpečí čínského útoku

Snaha zabezpečit dodavatelské řetězce nutí výrobce vytvářet záložní vedení mimo vojenský dosah Pekingu.

Snaha zabezpečit dodavatelské řetězce nutí výrobce vytvářet záložní vedení mimo vojenský dosah Pekingu.

Celý článek
0

Americké komerční drony ve válce proti Rusům nefungují. Musí se předělat

Malé drony od startupových firem ze Silicon Valley zatím neprokázaly úspěšnost na ukrajinsko-ruské frontě. Americké firmy přiznávají, že se musí předělat, aby mohly být použity v bojích.

Malé drony od startupových firem ze Silicon Valley zatím neprokázaly úspěšnost na ukrajinsko-ruské frontě. Americké firmy přiznávají, že se musí předělat, aby mohly být použity v bojích.

Celý článek
0

Apple potřebuje další „velkou věc“. Zachrání ho roboti a chytrá domácnost?

Apple se s největší pravděpodobností hodlá vrátit ke konceptu chytré domácnosti. V současné době proto pracuje nejen na odlehčených ovládacích tabletech iPad, ale údajně se zabývá i návrhy různých typů robotů.

Apple se s největší pravděpodobností hodlá vrátit ke konceptu chytré domácnosti. V současné době proto pracuje nejen na odlehčených ovládacích tabletech iPad, ale údajně se zabývá i návrhy různých typů robotů.

Celý článek
0

Křetínský dopravcem? Jeho německé doly získaly železniční licenci

Český miliardář se už připravuje na éru po uzavření uhelných dolů a elektráren.

Křetínský dopravcem? Jeho německé doly získaly železniční licenci
ilustrační foto | archiv týdeníku Hrot

Uhelný průmysl skončí v Německu nejpozději v roce 2038. První, nejšpinavější elektrárny by se ovšem měly začít odpojovat od sítě už za dva roky, v lužickém revíru na východě země to bude v roce 2025. Na harmonogramu se už před rokem usnesla takzvaná uhelná komise. 

Na novou éru se proto připravuje i společnost LEAG českého miliardáře Daniela Křetínského, která v německé Lužici vlastní čtyři hnědouhelné doly a čtyři elektrárny. Jak informoval německý deník Die Welt, společnost požádala a následně i získala povolení pro provozování železniční přepravy. Firma vlastní na devadesát lokomotiv a zaměstnává tři stovky strojvedoucích, které v současnosti využívá výhradně na přepravu vlastního uhlí. V budoucnu by je však mohla nabídnout pro nákladní přepravu i třetím stranám. 

„Bereme transformaci do vlastních rukou. Vyvíjíme celou řadu nových obchodních příležitostí mimo těžbu a výrobu elektřiny z hnědého uhlí,“ prohlásil šéf LEAG Helmar Rendez. Vládní plány na pomoc hnědouhelným regionům, na které konec těžby a spalování citelně dopadne, nabírají totiž podle něj zpoždění. Příčinou je i aktuální pandemie koronoviru, která téma odsunula stranou.

 

Vedle železniční dopravy buduje LEAG také například v areálu elektrárny Schwarze Pumpe obří megabaterii o úložné kapacitě 53 megawatthodin. Projekt s názvem BigBattery Lausitz se skládá z 13 kontejnerů a přijde na 25 milionů euro. Po dokončení plánovaném na letošní léto bude sloužit ke stabilizaci přenosové sítě. 

O společnost LEAG se napůl dělí Křetínského Energetický a průmyslový holding (EPH) a PPF Investments, za kterou stojí dlouholetý spolupracovník Petra Kellnera Tomáš Brzobohatý, s nejbohatším Čechem však společnost úzce spolupracuje. EPH předloni vyčíslil ztrátu LEAG na 26 milionů eur, s padesátiprocentním podílem PPF Investments jde tedy o minus 52 milionů eur.