Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Mars vydal své další tajemství. Týká se sopek – i té největší ve Sluneční soustavě

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Celý článek
0

Konec benzinu. Rafinerie přejdou na plasty, část benzinek skončí

Osud aut se spalovacími motory se zdá být zpečetěn. Výrobci pohonných hmot vidí budoucnost v plastech či vodíku, benzinky novou roli teprve hledají.

Konec benzinu. Rafinerie přejdou na plasty, část benzinek skončí
ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Spalovací motory patří mezi nejviditelnější oběti evropského boje proti změnám klimatu. Ačkoli se na celkových emisích oxidu uhličitého automobilová doprava podílí jen asi jednou desetinou, od roku 2030 by podle představ Evropské komise měli výrobci přestat prodávat nové vozy na benzin či naftu. Nahradit je mají alternativní, ekologické pohony.

O bezprostředních dopadech přechodu k elektromobilitě na automobilový průmysl bylo napsáno mnoho a můžeme je sledovat takříkajíc v přímém přenosu. Kromě nich ale postupné vymizení aut s kouřícími výfuky ovlivní také další sektory - především výrobu a distribuci pohonných hmot.

Na rozdíl od výrobců vozidel, kteří mají na adaptaci a kompletní změnu výroby doslova jen několik let, „petrolejáři“ tolik spěchat nemusejí. I po roce 2030 budou v Česku i celé Evropě dál jezdit miliony starších vozů na benzin a naftu. Právě rok 2030 ale bude zároveň zlomem - od tohoto data je potřeba počítat s postupně klesajícími prodeji pohonných hmot.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit