Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Největší změny za dvacet let. Jak bude vypadat nová česká škola?

Ministerstvo představilo největší změny ve školství za dvacet let. Děti by měly méně memorovat a učit se moderněji. Kritici varují před údajnou politizací výuky.

Největší změny za dvacet let. Jak bude vypadat nová česká škola?
Když něco nevíš, najdi si to. Školství už nemá lpět na znalostech. Klíčové je osvojení dovedností a příprava na různé životní situace. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Ministerstvo školství odstartovalo revizi rámcových vzdělávacích plánů, jimiž se řídí výuka v každé základní škole. V září 2024 by podle nich měla učit většina vzdělávacích institucí. Co přesně se budou děti učit, zatím nikdo neví. Resort ale zveřejnil hlavní směry reformy. Ta podle ministra školství Petra Gazdíka (STAN) povede k modernizaci školství a v důsledku k větší konkurenceschopnosti našich školáků. Někteří odborníci ale po prostudování dokumentu nechápavě kroutí hlavou.

„Revizi rámcových vzdělávacích programů základního vzdělávání považuji snad za úplně nejdůležitější úkol v roli ministra. Pokud máme změnit české školství, musíme změnit obsah vzdělávání. Toho, co se po našich žácích chce, je velké množství. My ale musíme najít to základní, začít to propojovat a hledat souvislosti. Musíme učit děti logicky myslet, vést je ke spolupráci. Změnit se musí i duch školy. Protože to, jak se ve škole cítíme, je to základní,“ řekl ministr Gazdík, když představoval dokument o více než devadesáti stranách, v němž navrhuje, jak by se děti měly učit nově a jinak. Zároveň požádal učitele, rodiče, odborné organizace, odborníky i širokou veřejnost, aby se k němu vyjádřili.

Co konkrétně se lze v dokumentu dočíst? Vyplývá z něj, že stát skutečně chce omezit množství faktů, které by se děti měly memorovat. „Přetížení kurikula je celosvětově deklarováno za zásadní problém školního vzdělávání. Vnímáno je to i v českém školství,“ zdůvodňuje to návrh reformy. Učitelé by tedy měli vést děti k tomu, aby se samy více zajímaly o svět kolem sebe. Samy chtěly informace vyhledávat v různých zdrojích, více se věnovaly tomu, co je zajímá a baví.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit