Čínská odveta za elektromobily: uvalí cla na brandy z EU. Ta se chce bránit

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise ihned reagovala, že rozhodnutí Číny napadne u Světové obchodní organizace. Oznámená cla považuje za neodůvodněná a je odhodlána bránit unijní průmysl před zneužíváním obchodních opatření. 

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise ihned reagovala, že rozhodnutí Číny napadne u Světové obchodní organizace. Oznámená cla považuje za neodůvodněná a je odhodlána bránit unijní průmysl před zneužíváním obchodních opatření. 

Celý článek
0

Hrozí válka o ropu? Izraelská odveta Íránu by mohla zamávat s cenami paliv

Potenciální rozšíření konfliktu na Blízkém východě – pokud by Izrael splnil své výhrůžky a zaútočil na Írán – by mělo vážný dopad na světový trh s ropou.

Potenciální rozšíření konfliktu na Blízkém východě – pokud by Izrael splnil své výhrůžky a zaútočil na Írán – by mělo vážný dopad na světový trh s ropou.

Celý článek
0

ČNB hromadí zlato, letos navýšila zásoby už na čtyřnásobek

Česká národní banka (ČNB) ve třetím čtvrtletí nakoupila téměř pět tun zlata. Ke konci září jeho množství v rezervách centrální banky dosáhlo 1,492 milionu troyských uncí, což odpovídá 46,41 tuny. Od začátku roku 2023 narostly zlaté rezervy ČNB na čtyřnásobek. Vyplývá to z údajů o struktuře devizových rezerv.

Česká národní banka (ČNB) ve třetím čtvrtletí nakoupila téměř pět tun zlata. Ke konci září jeho množství v rezervách centrální banky dosáhlo 1,492 milionu troyských uncí, což odpovídá 46,41 tuny. Od začátku roku 2023 narostly zlaté rezervy ČNB na čtyřnásobek. Vyplývá to z údajů o struktuře devizových rezerv.

Celý článek
0

Elektroauto nemusí být raketa. Čínské Nio představilo značku Onvo, chce nový model každý rok

Čína má přes stovku automobilových značek. Teď se trh konsoliduje na dvacet až třicet aktivních hráčů.

Elektroauto nemusí být raketa. Čínské Nio představilo značku Onvo, chce nový model každý rok
Onvo L60 není raketově rychlé, ale je dostupnější | Nio

Čínský trh s auty je ostré konkurenční prostředí plné značek a modelů aut, mezi něž každou chvíli přijde nějaký další. Výrobce elektrických vozidel Nio teď potvrdil, že bude každoročně uvádět na trh jeden nový model pod svou levnější značkou Onvo. Plán je to ambiciózní, cenově se totiž chce vyrovnat benzinovým vozidlům. Firma tím rozšiřuje svou nabídku v segmentu rodinných vozů a doufá, že s novou strategií uspěje.

O nejnovějším tahu čínské automobilky informuje agentura Reuters. Podle ní přišlo oznámení krátce poté, co společnost představila SUV Onvo L60 s cenou začínající na 30 tisících dolarech (zhruba 680 tisíc korun), což je o více než desetinu méně, než kolik stojí konkurenční Model Y od Tesly. Jedná se o srovnání cen pro čínský trh, v Česku stojí Model Y zhruba od milionu výše.

„Společnost Nio uvedla, že bude mít druhý model Onvo zaměřený na větší rodiny, který bude následovat, a očekává, že nově uvedená značka pozitivně přispěje k její celkové ziskovosti, až měsíční prodeje dosáhnou dvaceti tisíc kusů,“ píše agentura Reuters.

„Čína má přes stovku automobilových značek... A nyní dochází ke konsolidaci na dvacet až třicet aktivních hráčů,“ řekl generální ředitel společnosti Nio William Li. „Konsolidace bude pokračovat, ale nebude už příliš závažná,“ doplnil.

Výrobci elektromobilů v Číně, tedy na největším automobilovém trhu na světě, se potýkají s nízkými maržemi a zpomalujícími prodeji, za což může ostrá cenová válka, která zuří uprostřed slábnoucí poptávky spotřebitelů. Mnozí hráči nyní přesouvají svoji pozornost na zahraniční trhy, uvádí Reuters.

Nio, které má ve vývoji třetí dostupnou značku, patří mezi menší hráče, kteří se snaží dosáhnout ziskovosti. Jeho prodeje dosahují zhruba třech procent celkového trhu elektromobilů v Číně a společnost se nyní zaměřuje na snižování nákladů, aby přežila.

I proto se snaží s novým modelem odlišit. Automobilka uvedla, že model Onvo L60 obětoval raketovou akceleraci, na kterou se mnoho výrobců elektromobilů zaměřuje, a místo toho mezi priority zvolil bezpečnost a pohodlí. Tím firma hodlá oslovit zákazníky hledající rodinné vozy a snížit cenu.

„Lidé nepotřebují rodinné vozy na závodění. Je proto velmi důležité, aby ušetřili zbytečné náklady na vysokovýkonných elektrických motorech, což by také snížilo náklady na pojištění a údržbu,“ řekl Alan Ai, prezident Onvo.

Nio patří k automobilkám, které výrazně investovaly do infrastruktury pro elektromobily, jako jsou stanice pro výměnu baterií a nabíjecí stanice. Jenže tím vzbudilo obavy z nadměrné finanční zátěže. Pro tuto kritiku má však spoelčnost odpověď: „Budeme investovat dál v naději, že se tyto investice zhodnotí s rostoucím počtem uživatelů,“

Výkonný ředitel Nio William Li očekává, že služby výměny baterií od společnosti budou vydělávat deset miliard dolarů ročně v okamžiku, kdy se uživatelská základna zvýší. „To je důvod, proč věříme, že (výměna baterií) stojí za naše dlouhodobé investice,“ řekl Li a oznámil plán přidat letos tisíc dalších stanic pro obměnu baterií k existujícím skoro 2,5 tisícům.

Nio od konce loňského roku uzavřelo partnerství s minimálně šesti čínskými výrobci elektromobilů, aby jim umožnilo přístup ke svým stanicím pro výměnu baterií. Patří mezi ně Geely Holding Group, která vlastní osm automobilových značek, jako jsou u nás dobře známé Zeekr a Volvo, stejně jako Guangzhou Automobile Group a Changan Automobile.