Rekreační nemovitosti zažívají zvrat: průměrná chalupa stojí 3,2 milionu, ale zájemci mají navrch. Kde se vyplatí smlouvat a proč letos prodávající spěchají?

Rekreační nemovitosti zažívají zvrat: průměrná chalupa stojí 3,2 milionu, ale zájemci mají navrch. Kde se vyplatí smlouvat a proč letos prodávající spěchají?

vygenerováno v Dall-e/prompt Hrot24

Je libo chalupu?

Kde se letos vyplatí smlouvat o chalupu? Trh přeje rychlým kupcům

Trh s rekreačními nemovitostmi zažívá zvrat: průměrná chalupa stojí 3,2 milionu, ale zájemci mají navrch. Kde se vyplatí smlouvat a proč letos prodávající spěchají?

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Letošní jaro přineslo do světa chalup a chat neobvyklý paradox. Zatímco průměrná nabídková cena rekreačních objektů poprvé překonala hranici 3,2 milionu korun, zájem kupujících ochabl. Podle analýzy Bezrealitky má dnes inzerát na chalupu zhruba polovinu potenciálních zájemců oproti loňsku. „Lidé už nehledají projekty, ale hotové věci. Staré chaty mimo atraktivní lokality se prakticky neprodávají,“ říká na dotaz Hrot24.cz Martin Ponzer z Bezrealitky.

Nejvýrazněji rostou ceny v prémiových oblastech: chalupa v turisticky vytížené lokalitě (Krkonoše, Kokořínsko, Pálava) se prodává za 6,4 milionu – přesný dvojnásobek celostátního průměru. „Zájemci jsou ochotni připlatit si za celoroční využití a blízkost velkých měst. To žene ceny nahoru, i když trh zpomalil,“ dodává Ponzer.

Prodejci však nemohou spoléhat na trpělivost. Třetina nabídek z minulých let stále čeká na kupce, a ti, kteří chtějí prodat před létem, musí zabojovat. Čím dál více z nich proto vsází na masivní inzerci napříč portály – jedna inzerce tak osloví až 1,7 milionu lidí.

Kde se smlouvá a kde přetahují o nabídky?

Geografie cen připomíná mapu turistických hitů. Liberecký kraj vede s průměrem 4,95 milionu, následují Královéhradecko (4,67 milionu) a Středočeský kraj (3,83 milionu). Naopak v Ústeckém nebo Karlovarském kraji se ceny drží pod 3 miliony. Rozdíly však nekopírují jen krajské hranice. Obdobné ceny vyšly v prvním kvartálu i serveru Sreality.cz.

Expertní kategorie „A+“ (kde se připlácí) zahrnuje Krkonoše, Jizerské hory nebo Lipno. „A“ třída (střední ceny) táhne třeba Šumavu nebo Český ráj. Do „B“ spadají lokality jako Krušné hory – tam je prostor pro slevy až 20 %. „Zájemci tu často narazí na majitele, kteří potřebují peníze na bydlení ve městě. To vytváří tlak na rychlý prodej,“ upozorňuje Ponzer.

Překvapivým konkurentem chalup se stávají starší rodinné domy. Za 3-4 miliony lze často koupit prostornější nemovitost, byť bez romantiky lesní samoty. „Je to volba mezi sentimentem a rozumem,“ komentuje trend Ponzer.

Emoce vs. kalkul: jak prodat chalupu v éře přebytku?

Klíčem k úspěchu je podle expertů osobní příběh. „Chalupa není panelák. Kupující chce vědět, jaké vzpomínky si odnáší. I popis ‚tady děti sbíraly borůvky‘ může rozhodnout,“ radí Ponzer. Právě otevřená komunikace mezi stranami letos hraje prim. Čtvrtina prodejců už nabízí virtuální prohlídky, 15 % přidává tipy na výlety v okolí.

Letošní sezona tak bude testem flexibility. Kupující mají silnou pozici: až 30 % nabídek lze podle Bezrealitky usmlouvat. „Kdo jedná rychle, sežene před létem výhodněji než kdy dřív. Ale pozor – ty nejlepší kousky mizí během týdnů,“ varuje Ponzer. Zatímco v Krkonoších se přetahují o horské boudy, na Křivoklátsku čekají slevy. Jedno je jisté: nostalgie má letos cenu v milionech.