Benu lékárny rostou. Tržby lámou rekordy, zisky šplhají a expanze pokračuje
Hrot24, vygenerováno v Midjourney
Benu lékárny rostou. Tržby lámou rekordy, zisky šplhají a expanze pokračuje
Když se řekne lékárna, většina Čechů si vybaví bílý kříž na zeleném poli, poličky plné vitamínů a pokladní, která nabídne i lízátko s multivitamínem. Ale za těmito každodenními kulisami se rozvíjí tichá, ale velmi výnosná bitva o miliardy. A jeden z hlavních hráčů, síť lékáren Benu, má za sebou mimořádně úspěšný rok.
Michael Skřivan, čtk
šéfredaktor,
Ve finančním roce končícím letošního 31. ledna Benu navýšila svůj čistý zisk na 677 milionů korun. To je oproti předchozím 605 milionům skok, který generální ředitel Petr Doležal označuje za potvrzení dlouhodobého růstu. A přidává i další čísla: tržby vzrostly o 11 procent a poprvé v historii přesáhly 12,6 miliardy korun. „Včetně tržeb lékáren franšízových partnerů činily celkové tržby společnosti Benu již 15 miliard Kč,“ doplňuje za firmu mluvčí Veronika Forejtová.
Franšízy, e-shop a čtyřstovka
Expanze Benu se nezastavila ani v kamenných provozovnách. Jen za poslední finanční rok přibylo 19 nových lékáren a jejich celkový počet tak dosáhl 394. Z toho 273 poboček je pod přímou správou společnosti, dalších 121 provozují frančízoví partneři. Symbolický milník v podobě čtyřsté lékárny padl letos na jaře v Českých Budějovicích a Doležal nehodlá zpomalit. Cíl? Pětistovka poboček v dohledné době.
Ale Benu už dávno není jen o prodeji mezi regály. V e-shopu Benu.cz zákazníci loni utratili téměř dvě miliardy korun. A firma tak ukazuje, že umí skloubit tradiční lékárenství s dynamickým online trhem. Loni její pobočky obsloužily víc než 25,5 milionu pacientů. To je zhruba dvojnásobek populace České republiky – důkaz, že značka rezonuje.
Bitva gigantů a stín konkurence
Na trhu ale Benu není samo. Hlavní konkurencí zůstává síť lékáren Dr. Max, která si v loňském roce rovněž polepšila. Její tržby vyskočily na 29,8 miliardy korun – meziročně o 2,4 miliardy víc. E-shop Dr. Max přitom vynesl 3,6 miliardy, tedy skoro dvojnásobek toho, co online prodeje Benu. Počet lékáren pod touto značkou vzrostl na 529 a firma plánuje pokračovat v růstu, jak avizoval generální ředitel Jan Žák.
Zatímco si dva giganti měří síly a sbírají miliardy, zůstává na trhu ještě zhruba 1600 dalších lékáren. Ty fungují samostatně nebo v menších uskupeních. Ačkoliv nedisponují marketingovou silou ani logistickými kapacitami jako Benu či Dr. Max, stále mají své místo – často jako komunitní kotvy v menších městech a obcích.
Zajímavý je i pohled do zázemí. Benu patří pod Phoenix lékárenský velkoobchod – jednoho z největších distributorů léků v Česku. A i mateřská firma má co slavit. Navzdory rostoucím nákladům se jí loni podařilo dosáhnout provozního výkonu 75 miliard korun.