ilustrační foto

Tomáš Novák týdeník HROT

Země budoucnosti? Spíš papírová byrokracie

Epidemie koronaviru obnažila slabiny českého eGovernmentu. Při žádostech o pomoc musíme často dokládat údaje, které stát dávno má.

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Žádáte stát o ošetřovné, protože jste kvůli uzavřeným školám museli zůstat doma s dítětem? Pak musíte úřadům dodat také potvrzení o tom, že škola, kterou stát nechal zavřít, je skutečně zavřená. Důvod této absurdity? Je to prý jediný způsob, jak doložit, že dítě doopravdy existuje. A skutečnost? Stát tyto údaje pochopitelně už má – zaznamenává je do evidence obyvatel.

Žádáte o pomoc v rámci programu Antivirus? Pak musíte poslat společně se žádostí také potvrzení od banky, že účet, kam chcete peníze poslat, skutečně patří vám. I tato data ovšem úřady ve skutečnosti mají – už dva roky funguje takzvaná centrální evidence účtů, vedená Českou národní bankou. V něm jsou informace o všech majitelích účtů u finančních institucí v Česku.

Ani tím ale výčet absurdit české byrokracie nekončí. Zřejmě nejsměšnější byl ovšem původní plán na pomoc živnostníkům. V něm ministerstvo financí požadovalo, aby podnikatelé zasažení zákazem podnikání kvůli bezpečnostním opatřením dokázali, že jim meziročně klesly tržby. Úřady to ovšem chtěly i po restauratérech nebo majitelích obchodů. Žádaly tak informace, které schraňuje Finanční správa prostřednictvím elektronické evidence tržeb.

Epidemie koronaviru naplno obnažila, jak nedotažený a nefunkční je český eGovernment. Vzletná slova o „zemi pro budoucnost“, která s oblibou pronáší premiér Andrej Babiš nebo „dvojí“ ministr Karel Havlíček, zní tváří v tvář byrokratickému peklu doslova směšně. Místo aby stát lidem a firmám pomáhal, hází administrativní klacky pod nohy. A žádá doložení údajů, které sám dávno má, místo aby si je úředníci předali mezi sebou – nejlépe elektronicky.

V době „míru“ by podobné absurdity vyvolaly nejspíš jen pobavené úsměvy nebo ironické komentáře. Během „války s koronavirem“, kdy průtahy neúměrně prodlužují čekání na pomoc, je ale neschopnost a nepropojenost úřadů vyloženě nebezpečná.

Epidemie nás předběhla

Nástroje eGovernmentu, které mají lidem i firmám zjednodušovat život, se v bezprecedentní krizi ukázaly jako nefunkční. Proč tomu tak je? Týdeník Hrot se na důvody zeptal člověka z nejpovolanějších – vládního koordinátora pro digitalizaci státní správy Vladimíra Dzurilly. Právě on má dotažení eGovernmentu v Česku na starost.

„Opatření vlády přicházela velmi rychle. Ten nejvyšší komfort, kdy by si úředníci data stahovali sami, šel bohužel trochu stranou,“ přiznává Dzurilla. Problémem je podle něj i fakt, že mnoho lidí stále nemá datové schránky: v Česku je jich aktuálně jen něco přes milion. Vyřídit haldy papírů trvá úředníkům dlouho. V elektronické podobě by to podle Dzurilly bylo rychlejší, a to včetně dohledání dat, která už stát o lidech má.

Počet nových datových schránek se sice kvůli krizi zvýšil. Podle Dzurilly by ale číslo bylo ještě vyšší, pokud by platila jedna připravovaná novinka: takzvaná bankovní identita. Ta umožní založení datové schránky s pomocí přihlašovacích údajů z internetového bankovnictví bez nutnosti chodit na úřad. Zřídit si ji bude moci z obýváku každý, kdo používá online banking.

Dnes možnost zřídit schránku online mají jen lidé s elektronickými občankami. Ostatní musejí osobně na Czech Point. „Virus nás trochu předběhl v tom, že bankovní identitu ještě nemáme hotovou. Začne platit až od ledna 2021,“ vysvětluje Dzurilla. 

Nedotažené je také propojení jednotlivých databází a registrů, v nichž stát informace o lidech a firmách shromažďuje. Místo aby mezi úřady obíhala data, běhají tak lidé s papírovými formuláři. Také to se podle Dzurilly začne postupně měnit až napřesrok.

Měsíc zpoždění

Úplné dokončení eGovernmentu tak, jak by měl fungovat – tedy bez nutnosti chodit na úřad, posílat papírové dopisy a neustále byrokratům dokládat údaje, které už mají jiní úředníci – je ale ještě nadlouho. „Ani koronavirus práce na eGovernmentu nezastavil, kvůli přípravě chytré karantény a podobně jsme nabrali zpoždění asi měsíc,“ tvrdí vládní IT zmocněnec.

Kompletně funkční elektronickou komunikaci s úřady slibuje Vladimír Dzurilla dokončit do čtyř let. Projít současnou epidemií koronaviru jednodušeji, rychleji a pohodlněji tak eGovernment rozhodně lidem ani firmám v Česku nepomůže.