Vyšehradský most

Železniční most stojí pod pražským Vyšehradem už 124 let

Foto: Shutterstock.com

Památky

UNESCO: Most na Výtoni nebourat. A pozor na mrakodrapy na Pankráci

Památkově chráněný železniční most pod Vyšehradem by se měl opravit a zůstat tam, kde je. Alespoň podle doporučení výboru světového dědictví UNESCO. Ten také varuje před další výškovou výstavbou na Pankráci – uškodila by prý pražskému panoramatu.

red

Výbor potvrdil loňské závěry poradní mise Centra světového dědictví UNESCO a ICOMOS, která nepodpořila záměr Správy železnic (SŽ) nahradit výtoňský most novým a doporučila jeho rekonstrukci. Informuje o tom server České noviny.

„Vyzýváme stát, aby železniční most pod Vyšehradem zachoval a obnovil na jeho současném místě vzhledem k jeho přínosu pro výjimečnou univerzální hodnotu památky,“ píše se v rozhodnutí, které výbor přijal v Paříži na závěr svého 47. zasedání.

Proč je most tak důležitý? Výbor zdůraznil, že jde o klíčový prvek slavného říčního panoramatu, které dodává nezaměnitelný ráz a hodnotu historickému jádru Prahy.

To je na prestižním Seznamu světového dědictví UNESCO už od roku 1992 – a právě proto je jakákoli změna v této oblasti sledována s maximální pozorností.

Ale to není všechno – organizaci UNESCO dělá vrásky rovněž plánovaná výstavba tří výškových budov na Pankráci. Podle jejích odborníků by tyto stavby mohly „zhoršit kumulativní dopady na panorama Pankráce“.

A na Prahu se obracejí i s další výzvou: doporučují, aby Praha vypracovala dopadovou studii k chystané výstavbě koncertní budovy Vltavské filharmonie v Praze 7.

Názor UNESCO i odborná analýza dopadů na kulturní dědictví – tzv. HIA (Heritage Impact Assessment) – teď hrají hlavní roli v rozhodování ministra dopravy Martina Kupky (ODS).

Ten prohlásil, že o dalším osudu železničního mostu na Výtoni rozhodne podle výsledků těchto hodnocení a také na základě konzultace s ministerstvem kultury.

Jasno o tom, zda se původní nýtovaná konstrukce nahradí novou na stejných pilířích, nebo se most opraví, chce mít do konce volebního období.

Nynější stanovisko UNESCO přivítali odpůrci demolice mostu z iniciativ Nebourat a Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu i náměstek pražského primátora Jiří Pospíšil (TOP 09).

„Jsem rád, že UNESCO preferuje rekonstrukci, opravu, a nikoliv náhradu mostní konstrukce. Já to subjektivně vidím podobně, ale rozhodnutí bude na majiteli mostu,“ řekl Pospíšil. Majitelem mostu je stát, potažmo Správa železnic (SŽ).

Pospíšil dodal, že z pohledu Prahy je podstatná dopravní stránka věci, a uvítal proto fakt, že usnesení výboru reflektuje požadavek Prahy na dostavbu třetí koleje. Pro vedení metropole je podle něj také zásadní vybudování železniční zastávky a zajištění průjezdnosti tramvají na výtoňském břehu Vltavy.

Iniciativa Nebourat premiéra žádá, aby stát nepokračoval v přípravě novostavby na místě památkově chráněného mostu a aby bezodkladně začal hledat, kdo stávající most opraví podle návrhu zahraničních expertů.

Její petici za opravu a modernizaci mostu podepsalo 25 tisíc lidí. „Kterýkoli jiný postup než oprava památky nejenže způsobí Česku velkou mezinárodní ostudu, ale zároveň bude protizákonný. V případě likvidace památky v rozporu s doporučeným postupem UNESCO Praze navíc reálně hrozí vyškrtnutí ze seznamu UNESCO,“ stojí v dopise, který má k dispozici ČTK.

Budoucnost mostu propojující Výtoň se Smíchovem se řeší řadu let. Kvůli jeho špatnému stavu je provoz vlaků na něm výrazně omezen. SŽ v roce 2022 v mezinárodní soutěži vybrala návrh počítající s nahrazením památkově chráněné ocelové konstrukce novou na původních pilířích.

Dosavadní most, jenž pochází z roku 1901, by se měl přesunout proti proudu mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší. Proti plánu se ale vzedmula vlna odporu mimo jiné místních městských částí, spolků a památkářských organizací.

Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu loni představil studii vypracovanou mezinárodním týmem, podle níž je možné most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky, přinesou minimální omezení provozu a SŽ a Prahou požadovanou třetí kolej bude možné doplnit nerušící přístavbou úzké platformy ke straně konstrukce. Tento návrh podpořil i Národní památkový ústav.

S využitím ČTK