Nehoda lodi Ever Given ukazuje, že kontejnerová přeprava dosáhla maxima únosného rizika pro sebe samu i pro zbytek světa.
Když se loď Ever Given minulé pondělí pohnula v Suezském průplavu z místa, na němž trčela téměř týden, svět si hlasitě oddechl. Začalo být zjevné, že černé scénáře potíží s vyprošťováním plavidla velkého jako newyorská Empire State Building se nenaplní. Zároveň však leckomu začalo svítat, že se nehoda tchajwanské lodi dala očekávat, stejně jako se dají očekávat další podobné události v budoucnu.
To je jedna část problému. Tou druhou je, že tentokrát byl osud milostivý a nadělal za necelý týden jen škody za nějakých 50 až 60 miliard dolarů. Příště to může být podstatně horší.
První problém má svůj původ v neustále rostoucím množství zboží, jež Suezem proplouvá, a především v rostoucí kapacitě kontejnerových lodí, hitu posledních desetiletí. Kapacita průplavu sice roste, ale zdaleka ne tak rychle, jak rostou lodě, jež zboží vozí. A hydrodynamika, fyzikální princip, jenž nejlevnější dopravu planety umožňuje, se nemění vůbec. Dohromady to zadělává na nepěkný trabl.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot