Obří státní injekce do čínské ekonomiky není ani obří, ani správně zacílená

Nová opatření mají restartovat hospodářství Číny. Podle expertů se jim to nepodaří – a pekingští komunisté si za to mohou sami. 

Nová opatření mají restartovat hospodářství Číny. Podle expertů se jim to nepodaří – a pekingští komunisté si za to mohou sami. 

Celý článek
0

Hrotcast: Česko chce vypínat uhlí, aniž by mělo náhradu. Budeme elektrárny dotovat?

Budou se zase zvyšovat daně? Měli by bohatí platit více? A proč se plánuje odstavení uhelných elektráren, když Česko nemá jak elektřinu z nich nahradit jinak než dovozem? Nebo má smysl ztrátové elektrárny dotovat? To vše řeší v aktuálním Hrotcastu Pavel Štrunc a Markéta Malá.

Budou se zase zvyšovat daně? Měli by bohatí platit více? A proč se plánuje odstavení uhelných elektráren, když Česko nemá jak elektřinu z nich nahradit jinak než dovozem? Nebo má smysl ztrátové elektrárny dotovat? To vše řeší v aktuálním Hrotcastu Pavel Štrunc a Markéta Malá.

Celý článek
0

Cla na čínská auta podporují Francouzi, Italové i Poláci. Měla by projít

Zavedení dovozních cel na čínské elektromobily se značně přiblížilo. Zástupci Francie, Itálie, Polska a Řecka už deklarovali, že jsou pro omezení čínské produkce.

Zavedení dovozních cel na čínské elektromobily se značně přiblížilo. Zástupci Francie, Itálie, Polska a Řecka už deklarovali, že jsou pro omezení čínské produkce.

Celý článek
0

Suez: Poučení z krizového vývoje

Nehoda lodi Ever Given ukazuje, že kontejnerová přeprava dosáhla maxima únosného rizika pro sebe samu i pro zbytek světa.

Suez: Poučení z krizového vývoje
V havárii kontejnerové lodi Ever Given možná sehrál vítr jen okrajovou roli. Ta hlavní mohla patřit fyzice a fenoménu zvanému „efekt břehu“. | Profimedia.cz

Když se loď Ever Given minulé pondělí pohnula v Suezském průplavu z místa, na němž trčela téměř týden, svět si hlasitě oddechl. Začalo být zjevné, že černé scénáře potíží s vyprošťováním plavidla velkého jako newyorská Empire State Building se nenaplní. Zároveň však leckomu začalo svítat, že se nehoda tchajwanské lodi dala očekávat, stejně jako se dají očekávat další podobné události v budoucnu.

To je jedna část problému. Tou druhou je, že tentokrát byl osud milostivý a nadělal za necelý týden jen škody za nějakých 50 až 60 miliard dolarů. Příště to může být podstatně horší.

První problém má svůj původ v neustále rostoucím množství zboží, jež Suezem proplouvá, a především v rostoucí kapacitě kontejnerových lodí, hitu posledních desetiletí. Kapacita průplavu sice roste, ale zdaleka ne tak rychle, jak rostou lodě, jež zboží vozí. A hydrodynamika, fyzikální princip, jenž nejlevnější dopravu planety umožňuje, se nemění vůbec. Dohromady to zadělává na nepěkný trabl.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit