Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

My ty dálnice postavíme

Sto kilometrů nebo třicet. Důležité je se pochlubit.

Vládní hnutí ANO si dalo jako jeden ze svých předvolebních cílů zrychlení stavby dálnic. A podle toho, že se v roce 2021 otevře přes 100 kilometrů, to může na první pohled vypadat jako úspěch. Jenže tahle teze patří jen do doby, než se poodhalí podstata věci. Jak příznačné pro tuto partaj.

Číslo 101,6 kilometru zní opravdu silně. Vždyť v roce 2020 se síť rozrostla jen o 21 kilometrů, o rok předtím to bylo 33 kilometrů. Ano, v oficiálních číslech ministerstva dopravy se člověk dočte jiné počty. A v tom je právě ten fígl.

Z letošních 101,6 kilometru je potřeba odečíst zhruba 50 kilometrů D1, která se jen opravuje. Otazník také visí nad 22 kilometry hradecké D11, kde jsou stavaři sice v předstihu, ale na to nelze v českých podmínkách spoléhat. Takže letos to může být jak sto, tak možná jen třicet kilometrů. Ale dokud existuje nějaké dobré budoucí zdání, vláda se tím vždycky ráda pochlubí. Stejně jako úspěchem boje proti covidu někdy na začátku léta.

Abychom zasadili ta čísla do kontextu. Na první pohled se může zdát, že těch kilometrů je v porovnání s tím, jak rekordní sumy tečou do dopravního rozpočtu, pořád dost málo. Realita je taková, že rozběhnout stavbu trvá i deset let, takže plody nynější hojnosti budeme sklízet až daleko za horizontem této vlády a i za horizontem té následující, ať bude jakákoliv. 

Reálně se tak hnutí ANO ani nemá čím chlubit, protože vláda se zatím v této oblasti jen zadlužuje a odpovídající efekt se nedostavuje. Jenže vysvětlujte to premiérovi, který očekává ode všech okamžité výsledky. Proto se k sobě lepí čísla a nejistá očekávání, aby to chvíli vypadalo, že bude líp. A neplatí to jen v dopravě, jak víme.