Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Ministr školství našel řešení problému s přijímáním dětí na střední školy. A není vůbec špatné

Taková triviální věc jako dostat dítě na střední školu se v posledních letech stala doslova hororovým zážitkem pro všechny zúčastněné – rodiče, děti, pedagogy i vedení škol

Ministr školství našel řešení problému s přijímáním dětí na střední školy. A není vůbec špatné
ilustrační foto | Shutterstock.com

Možnost zvolit si v prvním kole pouze dvě vzdělávací instituce či dva obory na jedné vedla k tomu, že spousta dětí se v případě velkých měst nakonec nedostala ani na jednu ze dvou zvolených variant. A pak nastaly starosti s obvoláváním všech škol v blízkém i dalekém okolí. Ten, kdo měl ambice na gymnázium, byl nakonec rád i za místo v učebním oboru. Jednoduše se bralo, co zbylo. Hlavně aby dítě neskončilo v patnácti na pracovním úřadě.

Dlouho se zvažovalo, co s tím. Nové školy rychle nepostavíme. Naštěstí se ministr školství v tomto případě rozhodl velmi moudře. Nechce rozložit celý systém přijímaček, ale chce ho inovovat tak, aby přijímací řízení bylo vstřícnější. V rozhovoru pro deník Právo řekl, že zruší podmínku pouze dvou možností výběru.

Nově si budou moci uchazeči vybrat klidně dvacet třicet možností. Ty seřadí podle zájmu od nejvíce preferované po nejméně. Pak rozhodnou jednotné přijímací zkoušky – zůstanou dva termíny jejich složení. Žák nastoupí na nejvíce preferovanou variantu, na kterou mu bude stačit výsledek testu. Je to jednoduché, přitom velmi chytré. V ideálním případě by každé dítě hned v rámci prvního kola řízení mělo vědět, kam nakonec nastoupí.

Už nyní se však musíme připravit na komplikace, které mohou nastat. Balaš uvedl, že navržené řešení bude muset jít ruku v ruce s digitalizací celého procesu. A jestli jsme v něčem „machři“, tak v elektronizaci. To je samozřejmě ironie. Vše umíme udělat extrémně draze a extrémně nefunkčně. Jestli tedy v něčem může tato dobrá myšlenka selhat, pak právě v realizaci. Tu musíme velmi pečlivě sledovat.