Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Česko zaspalo ve vodíkové mobilitě, firmy vyzvaly Fialu k větší podpoře

Česko zaspalo ve vodíkové mobilitě, firmy vyzvaly Fialu k větší podpoře
ilustrační foto | Shutterstock.com

Společnosti Alstom, Toyota, Orlen Unipetrol a Air Products, které se sdružily do Iniciativy vodíkové mobility, vyzvaly v otevřeném dopisu klíčová ministerstva a premiéra Petra Fialu (ODS), aby více a systematicky podporovali tento bezemisní obor. Tyto firmy přitom v posledních letech investovaly do rozvoje vodíkové dopravy v Česku miliardy korun z vlastních zdrojů.

„Vodík je budoucnost Česka i jeho dopravní infrastruktury, která je základem pro život a prosperující podnikání. Vodík je nejen unikátním zdrojem, ale také skladištěm energie,“ uvedl Daniel Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko.

Podle Iniciativy stát v oblasti bezemisní vodíkové dopravy při jejím nástupu před několika lety zaspal, a pokud svůj přístup nepřehodnotí a nezačne její rozvoj systematicky a účinně podporovat, bude Česko mezi zeměmi s plnohodnotným vodíkovým hospodářstvím chybět. Rozhodující přitom budou následující měsíce.

Vodík je podle těchto firem na vzestupu, napříč kontinenty vznikají „gigatovárny“ na výrobu elektrolyzérů a vodíková údolí, jsou vytvářeny silné mezinárodní koalice pro budoucí spolupráci při výrobě a distribuci vodíku po celém světě. 

„Vodík a celý ekosystém od jeho výroby přes distribuci po využití v dopravě a energetice není budoucností, ale dnešní realitou. Je potřeba se tomu trendu přizpůsobit. Vodík lze využít jako pohon do osobních aut, kamionů, autobusů, vlaků a nejspíš i do letadel,“ řekl Martin Peleška, ředitel společnosti Toyota a Lexus v České republice.

Připomněl, že Evropská unie na základě své vodíkové strategie a koncepce REPowerEU představila ambiciózní plán, který počítá s výrobou deseti milionů tun obnovitelného vodíku do roku 2030 a stejným množstvím vodíku dovezeného z nečlenských zemí Evropské unie. 

„Česko v tomto ohledu zaspalo a je načase, aby i Česká republika měla jasnou, detailní a dlouhodobou koncepci pro zdroj a použití vodíku, podpořila vodíkovou technologii pobídkami, zasadila se o rozvoj vodíkové infrastruktury a podpořila tím využití vodíku v dopravě,“ dodal Peleška.

Členové Iniciativy vyzvali k výstavbě padesáti plnicích stanic, které by při vhodném umístění zajistily bezemisní provoz zhruba pro 50 tisíc osobních automobilů, 500 autobusů, 500 nákladních automobilů a 50 vlaků. Zdůraznili ale také nutné legislativní úpravy, podporu výzkumu a vývoje, čerpání evropských dotací či zařazení vodíku do energetického mixu České republiky. 

„Je nezbytné vytvořit potřebné podmínky a podporu pro rozvoj výroby obnovitelného vodíku, pro budování vodíkové infrastruktury a pro napojení Česka na evropskou tranzitní síť. V naší skupině Orlen Unipetrol jsme již s výstavbou infrastruktury pro vodíkovou elektromobilitu začali, i když zatím jde o ztrátové investice. Máme také rozpracovány konkrétní plány na výrobu obnovitelného vodíku za pomoci elektrické energie z ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře,“ řekl Maciej Romanów, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol.

Společnosti zároveň uzavřely Memorandum o vzájemné spolupráci při podpoře vodíkové mobility v České republice a nabídly vládě nejen svou expertizu v oblasti využití vodíku v dopravě, ale také zkušenosti, jež mají z jiných zemí, kde je vodíková mobilita za jejich účasti obsažena v dopravním mixu výrazně více.