Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Autonomní robotické rameno firmy Gitai má za sebou první úspěšný test v otevřeném vesmíru

Robot vyvinutý japonskou společností Gitai prošel prvními testy, které ověřovaly, zda je schopen servisních, montážních a výrobních prací ve vesmíru. Pokud uspěje i v dalších testech, mohl by ve vesmíru nahradit lidskou pracovní sílu.

Autonomní robotické rameno firmy Gitai má za sebou první úspěšný test v otevřeném vesmíru
Robotické rameno S2 při práci | Foto: Gitai

Autonomní robotické rameno japonské firmy Gitai zvládlo první technologický test ve vesmíru. A podle předběžných výsledků robot prokázal, že je připravený k tomu, aby v budoucnu nahradil lidskou „vesmírnou“ pracovní sílu.  

Dvojité robotické rameno o délce 1,5 metru, které dostalo trochu strohé pojmenování „S2“, odstartovalo k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) v lednu letošního roku na palubě rakety Falcon 9 společnosti SpaceX. Technici jej umístili zvenčí na přechodovou komoru Bishop společnosti Nanoracks, která je součástí vesmírné stanice více než tři roky a slouží primárně pro vypouštění satelitů. 

S2 měl v rámci testu přesně definované úkoly, které bylo třeba splnit. Šlo zejména o ukázku servisních, montážních a výrobních prací v otevřeném vesmíru (ISAM). Ty jsou základem pro to, aby bylo možné ve vesmíru prodlužovat životnost satelitů, sestavovat obří teleskopy, opravovat kosmické lodě či jim doplňovat palivo.

Seznam úkolů, které byly součástí testů prováděných mimo vesmírtnou stanici ISS
Foto: Gitai

Generální ředitel společnosti Gitai Sho Nakanose v loňském rozhovoru pro server TechCrunch uvedl, že cílem je stonásobné snížení nákladů na práci ve vesmíru, podobně jako se to v případě nakladů na starty nosných raket povedlo SpaceX. Nutno dodat, že tato cesta optimalizace nákladů je naprosto logická, protože ve vesmíru je lidská práce extrémně drahá a zároveň extrémně nebezpečná.  

Zda bude možné lidskou práci ve vesmíru nahradit automaty, závisí na tom, jak precizně budou robotická ramena schopna provádět veškeré svěřené úkoly. Součástí testu proto byly „manuální“ činnosti jako například instalace panelu úloh, šroubování drobných šroubků, manipulace s elastickým materiálem či připojování a odpojování elektrických kabelů ke konektorům.

Robotické rameno S2 při práci
Foto: Gitai

Přestože robot veškeré zadané úkoly úspěšně dokončil, bude ještě třeba v testech dalších pět měsíců pokračovat. Definitivní výsledek, který rozhodne o tom, zda je robot připravený na vstup do ostrého pracovního procesu, se tak dozvíme nejspíše na podzim.  

Kromě vývoje a testů robotického ramena pracuje společnost Gitai na lunárním roveru a plánuje mimo jiné nabízet také servis satelitů, a to jak na geostacionární, tak na nízké oběžné dráze. Proto v současné době aktivně vyvíjí robotické satelity, které budou schopné provádět potřebné zásahy, a prodlužovat tak životnost komerčních satelitů. 

Společnost vznikla roku 2016 v Tokiu jako startup. V současnosti už je etablovanou firmou s pobočkou v kalifornském Torrance, která v rámci financování série B získala od investorů 45 milionů dolarů.