Komentář: Javier Milei léčí nemocnou Argentinu ekonomickou motorovou pilou

Pokud Javier Milei skutečně přijede 18. června do Prahy, aby převzal Výroční cenu od Liberálního institutu, bude to senzační příležitost pro to, abychom si opět po více jak třiceti letech připomenuli, co to znamená ekonomický liberalismus. Tedy když se do toho opřete.

Pokud Javier Milei skutečně přijede 18. června do Prahy, aby převzal Výroční cenu od Liberálního institutu, bude to senzační příležitost pro to, abychom si opět po více jak třiceti letech připomenuli, co to znamená ekonomický liberalismus. Tedy když se do toho opřete.

Celý článek
0

Kouzlo nových začátků. Vlček končí v čele Avastu a Gen Digital

Brigádník, který se postupně vypracoval až na generálního ředitele Avastu. Teď se Ondřej Vlček stahuje z vedení firmy.

Brigádník, který se postupně vypracoval až na generálního ředitele Avastu. Teď se Ondřej Vlček stahuje z vedení firmy.

Celý článek
0

Ekonomický úpadek Západu zrychluje. Nedokáže uzbrojit Rusko, tvrdí analytik

Západ nedokáže zbrojit tak rychle jako Rusko, tvrdí indický analytik Brahma Chellaney. Vyvozuje z toho, že to je důkaz ekonomického úpadku západních zemí.

Západ nedokáže zbrojit tak rychle jako Rusko, tvrdí indický analytik Brahma Chellaney. Vyvozuje z toho, že to je důkaz ekonomického úpadku západních zemí.

Celý článek
0

Zácpa v Suezu. Uvázlá kontejnerová loď zablokovala známý průplav

Obrovská kontejnerová loď se doslova vzpříčila v egyptském průplavu, který je jedním z nejrušnějších míst světového obchodu

Zácpa v Suezu. Uvázlá kontejnerová loď zablokovala známý průplav
ilustrační foto | Shutterstock.com

Silný vítr vedl k tomu, že strhl plavidlo dlouhé 400 metrů z jeho kurzu a doslova zablokoval Suezský kanál. Egyptské úřady reagovaly tím, že otevřely starší část průplavu, aby odklonily provoz. Očekává se, že než záchranné a vlečné čluny dostanou obra zpět do správné pozice, zabere to několik dní. K incidentu došlo v úterý a do zácpy se dostalo okolo stovky dalších plavidel.

Uvázlá loď v Suezském průplavu

V Suezském průplavu najela na mělčinu kontejnerová loď V Suezském průplavu uvázla kontejnerová loď dlouhá 400 metrů S vyproštěním kontejnerové lodi musí pomoci i těžká technika na břehu Suezského kanálu

Kanálem, který se otevřel v roce 1869, se přepravuje 12 procent objemu světového obchodu. V roce 2015 byl rozšířen o paralelní vodní cestu v délce 35 kilometrů z celkových 193 kilometrů. Kanál je široký 205 metrů, přípustný ponor lodi je 24 metrů.

Průplav je klíčovým spojením mezi Evropou a Asií, kromě spotřebního zboží v kontejnerech tu plují i ropné tankery. Z Perského zálivu do Rotterdamu se cesta zkrátila o 42 procent oproti plavbě okolo Afriky.

Zaklíněná loď Ever Given je registrovaná v Panamě a směřovala z Číny do nizozemského Rotterdamu. Provozuje ji tchajwanská firma Evergreen Marine. Incident vysvětlila tím, že poryv silného větru plavidlo strhl ze středu kanálu a loď se zaklínila na mělčině. S uvolněním mají pomoci i bagry. 

Americký námořní historik Sal Mercogliano v BBC uvedl, že podobné incidenty jsou velmi vzácné a mohou mít obrovské důsledky pro globální obchod. Tak velká loď ještě v Suezském průplavu na mělčině neuvázla. Pokud by se ji nepodařilo uvolnit, budou se muset vyložit kontejnery se zbožím. Ever Given uveze 20 tisíc kontejnerů a její nosnost je 200 tisíc tun.

Každý den průplav použije v průměru 50 plavidel. Noční můrou pro logistické firmy je to, že blokáda bude trvat delší dobu a zastaví se především dodávky ropy a zkapalněného zemního plynu. Nehoda ukazuje i na rizika stále větších kontejnerových lodí. Naposledy došlo k zácpě v roce 2017, kdy japonská kontejnerová loď narazila na mělčinu kvůli závadě na lodi. Plavidlo ale bylo pomocí remorkérů za několik hodin uvolněno.