Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Varování pro Křetínského. Pohlcení Royal Mail nebude jen tak, zaplatíte mnohem víc, tvrdí Whistl

Podle Nicka Wellse, šéfa Whistlu, by se měl Křetínský připravit na to, že mu bude muset po převzetí Royal Mail zaplatit odškodné ve výši 600 milionů liber.

Varování pro Křetínského. Pohlcení Royal Mail nebude jen tak, zaplatíte mnohem víc, tvrdí Whistl
Britská Royal Mail je dlouhodobě ztrátová | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Měl dohromady šest manželek, dal vzniknout anglikánské církvi a spojil Anglii a Wales. Jindřich VIII. Tudor ale vešel do dějin i tím, že v roce 1516 založil britskou Královskou poštu. Ta je v poslední době známá také v Česku, a to proto, že ji chce ovládnout miliardář Daniel Křetínský. Ten už na konci května podal nabídku, v níž vlastníka Royal Mail – společnost International Distributions Services (IDS) – ocenil na 3,57 miliardy liber (103,5 miliardy korun). Křetínský si ale možná připlatí o 600 milionů liber, tedy 17,5 miliardy korun, navíc.

Varuje ho před tím britská logistická společnost Whistl, která třídí některé dopisy – například účty za komunální služby nebo bankovní výpisy – a následně je předává Royal Mail. Jak upozorňuje The Guardian, právě Whistl a další podobné společnosti třídí většinu všech odeslaných dopisů. Ty pak Royal Mail musí obvykle doručit hned následující den. V poslední době ale zájem o tyto služby klesá, protože firmy upřednostňují pro komunikaci se zákazníky spíš e-maily nebo sociální sítě.

Podle Nicka Wellse, šéfa Whistlu, by se měl Křetínský připravit na to, že bude muset po převzetí Royal Mail zaplatit logistické firmě odškodné ve výši 600 milionů liber. Českého miliardáře rovněž vyzval k tomu, aby se aspoň on dostavil k jednacímu stolu, protože Royal Mail „strká hlavu do písku“ od té doby, co na ni Whistl podala žalobu.

„Křetínský by si měl být vědom potenciální odpovědnosti za to, když převezme Royal Mail. Jsme vždy otevřeni tomu, abychom spor urovnali, ale zároveň jsme odhodláni pokračovat v soudním procesu. Očekáváme tučné odškodné,“ řekl Wells listu Financial Times.

A o co jde? Whistl se domáhá náhrady škody ve výši 600 milionů liber – podle ní blokovala Royal Mail její pokusy stát se plnohodnotným konkurenčním poskytovatelem poštovních služeb. Royal Mail už před několika lety dostala pokutu ve výši 50 milionů liber (téměř 1,5 miliardy korun) za zneužití dominantního postavení na trhu.

Poštovní regulátor Ofcom v roce 2018 zjistil, že se Royal Mail pokusila zavést nový cenový model, který by zvýšil náklady pro Whistl a další podobné služby. Logistické společnosti to ale nestačilo a požadovala mnohem vyšší náhradu škody.

Loni v prosinci ovšem Ofcom rozhodl, že poplatky, které Royal Mail od Whistlu za používání své sítě vybírá, jsou přiměřené. Podle listu Times šlo tehdy o poslední kapitolu ve sporu mezi Royal Mail a Whistle, teď se ale ukazuje, že se logistická společnost nevzdává. IDS přitom v květnu oznámila, že za uplynulý finanční rok vykázala ztrátu před zdaněním 75 milionů liber. Royal Mail se totiž potýká s rostoucí konkurencí na trhu s balíky i nespokojeností svých vlastních zaměstnanců a zákazníků.

Další soudní líčení proběhne v listopadu příštího roku. Křetínský přitom doufá, že v té době už bude jeho EP Group dávno Royal Mail vlastnit. Kdyby musel český miliardář vyplácet odškodné společnosti Whistle, zpomalilo by to jeho plány na modernizaci Královské pošty, upozorňuje Financial Times.

Křetínský chce například investovat do doručovacích boxů. V Česku je provozuje třeba Alza nebo Zásilkovna – a nově je v tuzemsku hodlá ve velkém instalovat i polské Allegro.

V květnu řekl Křetínský agentuře Reuters, že společnosti Royal Mail a GLS, doručovatel balíků a zásilek, který je rovněž součástí IDS, potřebují značné, téměř okamžité investice, aby si uhájily svůj podíl na trhu a vypořádaly se s měnícími se tržními trendy. Pro logistické společnosti je podle něj důležité, aby nepropásly vlnu zájmu o doručování zásilek na jiné adresy, než je místo bydliště objednávajícího, a je potřeba, aby byly připravené okamžitě investovat.

Křetínský dodal, že se domnívá, že pokud skupina nebude správně reagovat na řešení doručování mimo domov, může to mít nepříznivý dopad na její podíl na trhu. A konkrétně v Británii by jakékoliv snížení podílu bylo fatální.

Royal Mail funguje více než 500 let a v současné době zaměstnává více než 150 tisíc lidí. Křetínský uvedl, že má k její historii a tradici „maximální respekt“. „Rozsah závazků, které nabízíme společnosti a britské vládě, odráží, jak vážně tuto odpovědnost bereme,“ uvedl Křetínský. V roce 2022 zvýšil podíl v IDS z 22 procent na 27,5 procenta. Návrh na převzetí teď ještě musejí schválit akcionáři IDS, hlasovat by měli na valné hromadě v září. Souhlas musí dát i britská vláda.