Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Místo pár dní několik týdnů. Zboží je těžké dostat do vzduchu

Cargo prostory v osobní letecké přepravě už firmy nevyužijí, kapacit je kvůli opadnutí zájmu o létání málo.

Místo pár dní několik týdnů. Zboží je těžké dostat do vzduchu
ilustrační foto | Profimedia.cz

Koronavirová pandemie zamíchala celosvětovou přepravou zboží. Poté, co rejdaři odmítají pustit nenaplněné lodě, a námořní doprava je tudíž drahá a pomalá, vyeskaloval stejný trend i v letecké přepravě. Firmy hlásí, že místo čtyř až šesti dnů trvá dostat zboží do vzduchu i více než měsíc.

„Pasažérské lety se téměř neoperují, tudíž se značným způsobem snížily nejen kapacity na přepravu leteckého carga, ale i alternativy pro routing, tedy směrování zásilek do cílových destinací,“ vysvětluje Zdeněk Hamouz, manažer leteckého importu společnosti DSV, která je součástí stejnojmenné nadnárodní logistické a přepravní skupiny.

Problém se netýká jen přesoceánské dopravy, situaci komplikuje i zrušení některých vnitrokontinentálních letů. Ty totiž byly v minulosti využívány jako alternativa ke kamionové přepravě. Omezení leteckých linek tak snižuje kapacity a možnosti alternativních řešení, což vede ke zvýšenému objemu zboží na hlavních světových letištích, kde jsou přetížené terminály.

Problémy s leteckou dopravou v pandemii potvrzují i tuzemští prodejci. „Běžně trvá doručení zásilky leteckou dopravou čtyři až šest dní. Nyní jsme na poslední leteckou zásilku čekali pět týdnů,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do různých typů mobilních zařízení.

Letecká doprava kopíruje tu námořní nejen v prodloužení lhůt, ale i v růstu cen. Kvůli nízké kapacitě se prostor u nákladních firem cenil letos v lednu podle datového webu statista.com na 4,45 dolaru mezi německým Frankfurtem a Severní Amerikou, rok předtím to bylo 1,76 dolaru. Za rok tedy cena na této trase vyskočila o více než 250 procent.

Také proto jsou specializované letecké cargo firmy i přes celosvětovou nepřízeň jedním z vítězů krize. Podle zprávy zveřejněné na webu Research and Markets globální trh se službami letecké nákladní dopravy poroste z 56,48 miliardy dolarů v roce 2020 na 64,98 miliardy dolarů v roce 2021.