ČTK
Japonci českým umělcům na Expo 2025 tleskají vestoje
Přes 150 kulturních vystoupení, desítky interpretů a více než dvacet tisíc nadšených diváků. To je bilance prvních dvou měsíců živého kulturního programu v Českém národním pavilonu. Český kulturní program na Expo 2025 slaví mimořádné úspěchy. Japonští návštěvníci o programu diskutují v areálu celého výstaviště i na sociálních sítích, skalní fanoušci se vrací každý víkend a odborná veřejnost uznale pokyvuje.
Díky světové výstavě přišly českým umělcům další nabídky na vystoupení v Asii. Aby ne, Česko si pro letošní Expo připravilo největší přehlídku kultury v novodobé historii světových výstav.
„Přípravě kulturního programu jsme v loňském a letošním roce věnovali skutečně obrovské úsilí. Jedná se o největší letošní přehlídku české kultury v zahraničí a také o největší přehlídku české kultury na světových výstavách, kterou se kdy Česko prezentovalo. V areálu výstaviště na ostrově Jumešima jsme jedinou zemí, která prezentuje s týdenní pravidelností takto bohatý živý kulturní program,“ vysvětluje programový ředitel české účasti na Expo 2025 Přemysl Pela.
Kulturní program v Českém národním pavilonu na Expo 2025 se odehrává v multifunkčním auditoriu Daisue Hall, menší vystoupení lze případně navštívit ve střešním CTP lounge, v případě příznivého počasí také na střeše pavilonu nebo v prostoru před pavilonem. Každé kulturní vystoupení trvá v průměru 20 až 40 minut tak, aby dostatečně zaujalo, ale nebylo vzhledem k povaze světové výstavy příliš dlouhé.
„Kulturní program se koná zpravidla od pátku do neděle, nicméně řada našich byznysových partnerů připravuje doprovodný kulturní program svých byznysových akcí i během pracovních dní. V minulém týdnu takto na nanotechnologické konferenci našeho oficiálního partnera Elmarco vystoupil skvělý houslista Daniel Matejča v klavírním doprovodu Daniela Boury,“ říká generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška a doplňuje: „Kapacita Daisue Hall, ve kterém se koná většina kulturních představení, je 150 osob k sezení, nicméně na některá se stojí dlouhé fronty a prostory doslova praskají ve švech. Vystoupení baletních mistrů Národního divadla Brno a živého hudebního doprovodu sólistů Filharmonie Brno na začátku června 2025 bylo neskutečně emocionální a naprosto dechberoucí. Lidé tleskali vestoje.“
V průběhu 26 týdnů trvání světové výstavy se postupně představuje více než 250 umělců ve více než 30 hudebních, scénických a multi-žánrových projektech. Mezi úspěšnými projekty, které se na světové výstavě objevují, lze najít osvědčené stálice české hudební scény, které pro japonské publikum fungují v podstatě jako synonyma pro Česko. To jsou především ty z oblasti klasické hudby, jako je například Česká filharmonie, Komorní sólisté Českého rozhlasu nebo Komorní orchestr Plzeňské filharmonie. Prezentují se nicméně v současném světle – doplněné o inovativní a cross-žánrové propojení s dalšími uměleckými soubory.
Prozatím v Českém národním pavilonu vystoupil Ivo Kahánek, Duo Jamník, Maki Namekawa a Dennis Russel Davies, mladí talenti Nora Lubaddová a Matěj Asahina Kotal, 42+ People, Anna Vaverková, Národní divadlo Brno, Filharmonie Brno, Jan Smigmator & band. V rámci doprovodného programu agentury CzechTourism a dalších partnerů pak například studenti Tokijské univerzity cizích jazyků s Havlovou hrou Audience nebo festivalový sbor a smyčcový soubor Riva.
Balet NdB uvedl na světové výstavě Expo 2025 v Ósace svůj nový projekt NdB 3, platformu pro výjimečné interprety zralého tanečního věku. Celkem sedm tanečníků se zde premiérově představilo se dvěma původními choreografiemi – Po zarostlém chodníčku od uměleckého šéfa Baletu NdB a Capriccio od japonské choreografky Megumi Nakamury. Choreografie propojují skladby Leoše Janáčka, které zazněly v podání Filharmonie Brno, s níž vystoupil také český klavírní virtuos Ivo Kahánek.
„Nadšené přijetí našeho nového tanečního projektu ukázalo, že má skutečně silný komunikační a zároveň i mezinárodní potenciál. Fakt, že jsme na základě vystoupení na Expo začali rovnou jednat s našimi zahraničními partnery o dalších výjezdech, svědčí o tom, jak velký význam Expo má coby silný nástroj kulturní diplomacie,“ hodnotí účast svého souboru ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.
Propojení tanečního umění s hudbou Leoše Janáčka v podání baletních mistrů ND Brno a živého hudebního doprovodu sólistů Filharmonie Brno zcela opanovalo český pavilon a nabídlo japonským i zahraničním návštěvníkům velmi emotivní umělecký zážitek. Zcela zaplněná vystoupení a nadšené reakce diváků jen potvrzují, že živá česká kultura je vyhledávaným lákadlem letošní světové výstavy Expo," uvádí k představením programový ředitel české účasti na Expo 2025 Přemysl Pela.
To doplňuje i zmiňovaný Ivo Kahánek, který v Českém národním pavilonu odehrál 13. dubna 2025 zahajovací koncert i další vystoupení během následujícího víkendu. „Do sálu pro 180 lidí se nahrnulo dobrých tři sta diváků. Byla tam hlava na hlavě a reagovali naprosto freneticky. Japonští posluchači klasické hudbě rozumí, navíc milují českou klasiku. Byl to pro mě opravdu velký zážitek,“ komentuje své vystoupení špičkový klavírista a virtuos Ivo Kahánek.
Podobné zkušenosti má i swingový zpěvák Jan Smigmátor, který si mimo jiné chválí naprosto perfektní akustiku českého pavilonu. Zároveň doufá, že se po skončení přesune do Česka. „Z japonského publika jsem naprosto nadšený. Japonci jsou neskutečně emotivní, reagují při sebemenším záchvěvu emocí. Pláčou, smějí se i tleskají do rytmu. Po každém koncertě se podepisuji asi stometrové frontě fanoušků, kteří čekají na podpis nebo na společnou fotku. Je na nich vidět, jak si užívají každou písničku a moment, který prožívají. Kdyby takové fantastické publikum bylo všude na světě, tak muzikanti žijí v absolutním ráji.“
Své nadšení veřejně neskrývají ani samotní diváci a návštěvníci Českého národního pavilonu, kteří výběr kulturního programu hodnotí v superlativech a zároveň vystupující oceňují často i potleskem vestoje. Ukázkou tři recenze japonských návštěvníků.
„Páteční, sobotní a nedělní koncerty jsou naprosto skvělé, a tak teď o víkendech pravidelně navštěvuji Český pavilon. Každý týden si mohu poslechnout hudbu různých žánrů – od klasiky až po současnou tvorbu – a pokaždé mě to hluboce dojme.“ – Miyagami Yuki
„V pondělí 5. května se v Českém pavilonu konal koncert Rybovy České vánoční mše – byl naprosto úžasný! České koncerty jsou tak skvělé, že by si je člověk nejradši nechal jen pro sebe.“ – Pontapon
„Byli jsme svědky dechberoucí kombinace baletu a klasické hudby v podání Národního divadla Brno, přímo před našima očima.“ – Mat Ic
Národní den a vystoupení mimo Český národní pavilon
Pomyslnou vlajkovou lodí českého kulturního programu bude Národní den 24. července 2025, na kterém se představí ve společném vystoupení Cirk La Putyka a Česká filharmonie, Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu a hudebnice Aiko. Český národní den připadá na 165. narozeniny Alfonse Muchy. Jeho dílo se v Japonsku těší značné popularitě a obdivuje ho dokonce sama císařská rodina, která se s Muchovými dodnes přátelí. I proto Mucha v prezentaci Česka sehrává tak významnou roli. Národní den se odehraje v prostorách tzv. National Day Hall s kapacitou zhruba 500. Počítá se s dopoledním a odpoledním představením.
Vzhledem k úspěchu českého kulturního programu a také volným kapacitám sdílených prostor japonských organizátorů se podařilo domluvit prostory National Day Hall i pro srpnový koncert Komorních sólistů Českého rozhlasu a zářijový koncert Plzeňské filharmonie. V největším prostoru s kapacitou až 1900 míst, tzv. Shining Hat Hall, vystoupí se svou inscenací ČÁSLAVSKÁ TOKYO 1964 plzeňské Divadlo Alfa. V rámci pop-up stagí v areálu výstaviště pak v červenci vystoupí Karolína Neuvirthová, která pro českou účast na Expo 2025 nazpívala historicky první oficiální písničku René a Karol jedou na Expo.
O výběru kulturního programu
Kancelář generálního komisaře ve spolupráci s kulturním institutem Česká centra vyhlásila na výběr kulturního programu na světovou výstavu vůbec první otevřenou výzvu s cílem vybrat to nejlepší, co česká kulturní scéna nabízí. Generální komisaři doposud volili cestu přímého zadání. Kulturní výzva byla spuštěna v červenci 2024, přičemž běžela zhruba dva měsíce. Odborná porota pak na podzim vybírala finalisty, se kterými se následně vyjednávalo o podobě kulturního programu, z rekordních 186 přihlášek. Vedle programové kvality projektu porota zohledňovala zejména česko-japonskou kulturně-uměleckou vazbu. Pro české umělce a umělkyně jde o mimořádnou příležitost se prezentovat na světové scéně.
Kulturní program doplňuje byznysový rozměr české účasti na výstavě Expo 2025 v Ósace. Vzhledem k architektuře českého pavilonu, jejíž součástí je multifunkční auditorium pojmenované Daisue Hall, i jeho atraktivní a dostupné poloze se hledaly projekty určené především pro vnitřní prezentaci. Tématem české účasti je Talent a kreativita pro život.
O českém pavilonu na Expo 2025
Česko se jako samostatný stát účastní světové výstavy Expo pošesté. Funkci generálního komisaře zastává od září 2022 Ondřej Soška. Design pavilonu ve tvaru skleněné spirály vzešel z otevřené architektonické soutěže, kterou v březnu 2023 vyhrálo studio Apropos Architects. Nosnou konstrukci stavby tvoří moderní dřevěné CLT panely, fasádu pak umělecké sklo, které má v Česku několikasetletou tradici. Národní pavilon nabízí důstojné zázemí české účasti na Expo 2025, které se koná od dubna do října 2025 na umělém ostrově Jumešima v Ósackém zálivu. V pavilonu se nachází stálá expozice, multifunkční autorium Daisue Hall, zázemí pro obchodní jednání, restaurace, CTP lounge a před pavilonem je pro návštěvníky k dispozici odpočinková zóna s výhledem na moře. Téměř každý týden se od pátku do neděle konají kulturní vystoupení. Pavilon byl úspěšně zkolaudován na začátku dubna 2025 a je největší dřevostavbou svého druhu bez kovové nosné konstrukce v Japonsku. Veřejnosti se oficiálně otevřel 13. dubna 2025.
Více informací naleznete na webových stránkách české účasti na světové výstavě Expo 2025.
Sledovat nás můžete také na Twitteru, LinkedIn, Facebooku, Instagramu a na YouTube.