Hrotcast
Elektrosny v troskách: Evropa tlačí na zákazníky, ti chtějí zpátky spalováky a Čína se směje, říká Jaroslav Vavera
Evropský automobilový průmysl míří do slepé uličky. Elektromobilita měla být symbolem pokroku, ale realita je jiná: továrny brzdí výrobu, zákazníci nechtějí drahá a nepraktická auta a hlavním vítězem se stala Čína. „Zákazník chce produkt, který mu slouží, ne naopak,“ říká Jaroslav Vavera, majitel motoristického vydavatelství MotorCom, který byl hostem Hrotcastu Pavla Štrunce.
Další podcasty
Podle Vavery je třeba vrátit se o deset let zpátky, kdy aféra Dieselgate spustila lavinu regulací.
„Od té doby se začal stupňovat tlak Evropské komise na snižování emisí oxidu uhličitého. Už tehdy konstruktéři věděli, že cíle jsou téměř nesplnitelné. Vývoj aut trval roky, ale Brusel chtěl výsledky rychle,“ říká v nové epizodě Hrotcastu, kterou si můžete pustit v přehrávači přímo na této stránce, ale také na YouTube, Spotify nebo Apple Podcasts.
Automobilky podle něj vsadily na nouzová řešení, mnohdy pod tlakem politiky a dotací. A vzdálily se zákazníkovi.
„Dřív auto sloužilo rodině, firmě. Dnes je to kompromis. Výrobci tlačí produkty, které často nesplňují základní potřeby. Užitkový elektromobil prakticky neexistuje. Dopravci si ho pořizují jen proto, aby splnili tabulky o uhlíkové odpovědnosti,“ tvrdí.
Přijde úplný zákaz spalovacích motorů v roce 2035? A jak z celé zelené revoluce vyjde zákazník? O tom v novém Hrotcastu!