Řemeslník bez čekání a nejasných ceníků. Britové posílají českému startupu Adam 75 milionů korun

Platforma Adam, která propojuje malíře pokojů a zedníky se zákazníky, teď plánuje expanzi na další kontinenty a rozšíření nabídky o další řemesla.

Platforma Adam, která propojuje malíře pokojů a zedníky se zákazníky, teď plánuje expanzi na další kontinenty a rozšíření nabídky o další řemesla.

Celý článek
0

Ke konci srpna skončí tištěné Lidové noviny, on-line verze zůstane, oznámila Mafra

Lidové noviny jsou jedním z nejznámější českých deníků. Asi nejslavnější éru zažily v době československé první republiky.

Lidové noviny jsou jedním z nejznámější českých deníků. Asi nejslavnější éru zažily v době československé první republiky.

Celý článek
0

Konec éry Ozempicu? Pfizer nevzdává boj o pilulku na hubnutí

Jedna pilulka jednou denně a kilogramy jdou dolů. Připadá vám to jako nedůvěryhodný výkřik z teleshopingové reklamy? Kdepak. To je budoucnost podle farmaceutického gigantu Pfizeru, který chce ukončit nadvládu injekčně podávaných léků na hubnutí.

Jedna pilulka jednou denně a kilogramy jdou dolů. Připadá vám to jako nedůvěryhodný výkřik z teleshopingové reklamy? Kdepak. To je budoucnost podle farmaceutického gigantu Pfizeru, který chce ukončit nadvládu injekčně podávaných léků na hubnutí.

Celý článek
0

Dálnicí až k seniorům

V Česku se rozjíždí první dálniční PPP projekt. Další by měly následovat.

Dálnicí až k seniorům
Úsek dálnice D4 Háje–Mirotice bude první PPP projekt, který se u nás povedlo dotáhnout do finále. | Michal Čížek týdeník HROT

Mezi Příbramí a Miroticemi začala stavební společnost Eurovia s přípravnými pracemi, aby mohla zahájit samotnou stavbu části dálnice D4. Dá se očekávat, že úsek Háje–Mirotice bude pod velkým drobnohledem. Jde totiž o první PPP projekt, který se u nás povedlo dotáhnout do finále. Tedy přesněji řečeno úspěšně smluvně uzavřít a již i zahájit stavební práce. „Je to pilotní dálniční projekt, který ovlivní osud řady projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru v tomto segmentu ekonomiky ČR. Když se podaří, bude inspirací,“ věří Jan Šnajdr, manažer pro infrastrukturní poradenství České spořitelny, který byl za spořitelnu v týmu poradců ministerstva dopravy.

A nemusí jít jen o inspiraci v dostavbě naší dálniční sítě. I té stále chybí kolem osmi stovek kilometrů, ale zdaleka není tím jediným, čeho se nám nedostává. Velkou perspektivu a již zkušenosti mají PPP projekty například v energetice, zdravotnictví a v budoucnosti třeba i více v péči o seniory.

Na čtvrt století

Pro zmiňovanou Eurovii není „pípající“ dálnice žádnou novinkou. PPP projekt si vyzkoušela u sousedů, když touto formou vybudovala 52 kilometrů komunikace mezi Nitrou a Banskou Bystricí. Silnice bez problémů slouží řidičům už od roku 2012. U nás má teď premiéru díky tomu, že její matka – skupina Vinci – spolu s Meridiam Investments před pár měsíci zvítězila ve francouzském konsorciu DIVia v tendru na výstavbu a provozování 32kilometrové části dálnice D4. Dálnice bude hotová v roce 2024. Dalších 25 let ji bude vybraný koncesionář provozovat a udržovat v bezvadném stavu, a to spolu s dalšími, už postavenými 16 kilometry dálnice D4 a silnice I/20. Stát začne dílo splácet až po dokončení a po 25 letech jej převezmeme ve stavu, který by se dal označit jako nový. Celkem to bude stát 18,7 miliardy korun a 446,1 milionu eur.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit