Hledám lidi hladové po úspěchu. Západ rezignoval, investujeme hlavně na Východě, říká Vojta Roček

Známý investor z Presto Ventures se snaží, aby lidé nebrali působení ve startupu jen jako klasický džob. „Měli by to vnímat jako investici nejen do svého života, ale i do firmy, která jim to jednou obrovským způsobem vrátí,“ říká v rozhovoru.

Známý investor z Presto Ventures se snaží, aby lidé nebrali působení ve startupu jen jako klasický džob. „Měli by to vnímat jako investici nejen do svého života, ale i do firmy, která jim to jednou obrovským způsobem vrátí,“ říká v rozhovoru.

Celý článek
0

Sto milionů pro Worldee. Český cestovatelský startup nakopne nový investor, je jím Smička z Bazoše

Radim Smička, šéf Bazoše, posílá olomoucké cestovatelské platformě Worldee tři miliony eur. Další milion přidávají současní investoři Kaiperi Venture Capital. Finanční injekci se startupu podařilo získat i díky nedávnému rozhovoru, který jeho zakladatel Tomáš Zapletal poskytl Hrotu.

Radim Smička, šéf Bazoše, posílá olomoucké cestovatelské platformě Worldee tři miliony eur. Další milion přidávají současní investoři Kaiperi Venture Capital. Finanční injekci se startupu podařilo získat i díky nedávnému rozhovoru, který jeho zakladatel Tomáš Zapletal poskytl Hrotu.

Celý článek
0

Co mají společného ostravská raketa a vaření v Africe? Sahel se topí v kouři

Problém, který v chladných měsících trápí české vesnice, najdeme v subsaharské Africe. Nad každou vesnicí se vznáší kouř z hořícího dřeva, ve městech je to zápach pálených odpadků. Ekologická zátěž stojí za miliony předčasných smrtí ročně.

Problém, který v chladných měsících trápí české vesnice, najdeme v subsaharské Africe. Nad každou vesnicí se vznáší kouř z hořícího dřeva, ve městech je to zápach pálených odpadků. Ekologická zátěž stojí za miliony předčasných smrtí ročně.

Celý článek
0

Bohatých důchodců v Česku přibývá, pro firmy jsou lukrativní cílovou skupinou

Politici vytvářejí dojem, že všichni starobní důchodci jsou chudáci, kteří nemají pomalu ani na chleba. Mezi penzisty ale sílí skupina, jíž se vede velmi dobře. A uvědomuje si to i stále více firem, které na ně cílí se svými výrobky a službami.

Bohatých důchodců v Česku přibývá, pro firmy jsou lukrativní cílovou skupinou
ilustrační foto | Shutterstock.com

Paní Ireně z nevelkého středočeského města bude letos sedmdesát a už se těší na červnový pobyt v letovisku v Řecku. „Byla jsem už ale také u moře v Itálii, ve Španělsku, v Tunisku nebo Egyptě. Když to vyjde, jedu i dvakrát za rok, mimo hlavní sezonu jsou ceny nižší. Jednou s kamarádkou, jednou s vnoučaty,“ pochlubila se seniorka. „Kamarádka byla dokonce na Kapverdských ostrovech, mě by exotika taky lákala, ale nevím, jestli bych dlouhou cestu ještě zvládla.“

Není to nic výjimečného. Penzisté jsou stálou a významnou klientelou cestovních kanceláří. „Senioři ve věku nad 65 let zaujímají osmnáctiprocentní podíl v české cestující veřejnosti. Z pohledu cestovních kanceláří tak představují důležitý a perspektivní segment,“ uvedla výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Chaloupková, podle níž se v případě zahraničních dovolených zajímají především o poznávací zájezdy s kvalitním průvodcem.

Dodala, že zákazníkům vyššího věku cestovní kanceláře nabízejí slevy z katalogových cen v průměrné výši pět až sedm procent. Senioři rádi cestují do Chorvatska, Španělska včetně Baleárských ostrovů, Itálie, Řecka a Bulharska. „Velkému zájmu se těší také slovenské a maďarské termální lázně a autobusové poznávací zájezdy po Evropě,“ řekla Chaloupková.

Stěžejní klientelou je cílová skupina 60+ pro české lázeňství. V sanatoriích a balneoprovozech tvoří samoplátci ve vyšší věkové kategorii dokonce stále větší procento. „Této skutečnosti jsou si vědomy i samotné lázně a snaží se pro tuzemskou klientelu připravovat atraktivní nabídky pobytových balíčků,“ uvedl Vladimír Nácal, manažer portálu Pobyty pro seniory, který nabízí především lázeňské, ale také wellness a víkendové zájezdy pro lidi nad 55 let.

 

„Senioři jsou v očích široké veřejnosti často vnímáni jako osoby neaktivní, bez větších možností. Naši klienti jsou ale pravým opakem,“ konstatoval Nácal. „Průměrná rezervace je v délce šesti nocí s polopenzí, se zhruba dvanácti procedurami v ceně devět tisíc korun za osobu.“

Penzistů s nadprůměrnými příjmy díky pravidelným valorizacím přibývá. Zatímco například ke konci roku 2015 (když byla průměrná mzda 26 611 korun) pobíralo podle České správy sociálního zabezpečení penzi v pásmu 30 tisíc až 39 999 korun 715 seniorů, v roce 2021 to bylo už téměř jedenáct tisíc lidí, a loni v prosinci dokonce více než 26 tisíc osob. Letos jich nepochybně opět přibylo, protože v lednu se důchody znovu valorizovaly.

Přibývá i těch, kteří mají starobní penzi vyšší než sedmdesát tisíc, byť v tomto případě jde jenom o jednotky. To, že movití senioři patří mezi významnou zákaznickou skupinu, si uvědomuje stále více firem, které se na tuto klientelu speciálně zaměřují. 

„Žijeme v době, která vyznává kult mládí, a z převahy mladých lidí na reklamních vizuálech bychom snadno mohli nabýt dojmu, že tahle země není pro starý. Přesto právě starší generace představují významnou, často i nejdůležitější cílovou skupinu mnoha prémiových značek,“ řekl Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Ekonomické situaci českých důchodců se podrobněji věnujeme v novém čísle týdeníku Hrot, které vychází 24. dubna.