Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Unikátní metoda umožní monitorovat covid-19 z odpadních vod

Výzkumná organizace Nexars vyvinula ve spolupráci se Škodou Auto novou metodu monitorování výskytu covidu-19 z odpadních vod. Nezatěžuje zaměstnance, šetří finanční zdroje, a navíc umožňuje velmi přesnou prognózu dalšího vývoje.

Unikátní metoda umožní monitorovat covid-19 z odpadních vod
ilustrační foto | foto Shutterstock.com

Náklady na samotestování antigenními testy přesáhly u největší tuzemské automobilky 250 milionů korun, přičemž pouze přibližně pětina z nich byla hrazena z úhrady veřejného zdravotního pojištění. Právě vysoké náklady spolu s permanentním „obtěžováním“ pracovníků byly impulzem pro hledání jiného způsobu, který by tolik nezatěžoval zaměstnance a byl i finančně přívětivější. 

„Výzkumná organizace Nexars ve spolupráci s naší společností vyvinula a do praxe zavedla metodiku monitorování virové zátěže odpadních vod, která nemá v Česku obdoby,“ uvedl Jiří Prokop, vedoucí Zdravotní služby a ergonomie Škody Auto.

Automobilka testovala plošně své zaměstnance od loňského března do letošního 18. února, a to minimálně jednou týdně. V této době prováděla monitoring koronaviru v odpadních vodách právě i výzkumná organizace Nexars. Její výzkumníci odebírali vzorky z odpadních vod jednotlivých hal a zjišťovali, zda je v nich virus přítomen a v jaké míře.

 

„Díky nové metodice jsme dokázali určit, od které hodnoty přítomnosti viru už můžeme vzorek považovat za pozitivní, a stanovit, jaká je predikce dalšího vývoje. S ohledem na odběrové místo odpadních vod pak bylo možné učinit opatření lokalizované na konkrétní halu, čímž se minimalizovaly vlivy na výrobu. Podařilo se nám proto navrhnout určitý semafor, který by podle zjištěné hladiny viru umožnil operativně reagovat, například zpřísnit opatření a začít v dané hale plošně testovat,“ vysvětlil Róbert Hromádka, zakladatel a ředitel Nexarsu.

„Pokud by naopak virová nálož v odpadní vodě nedosahovala daných hodnot, nebylo by plošné testování nutné, a tím by bylo možné ušetřit významné prostředky. Opatření by navíc bylo možné cílit podle věkových skupin nebo podle toho, která mutace viru by byla zjištěna,“ dodal Hromádka.

Statisícové úspory

Výzkumníci z Nexarsu díky nové metodice monitoringu dokázali předvídat vývoj pandemie na několik dní dopředu, a dokonce predikovat situaci v jednotlivých výrobních halách, což je velmi důležité při efektivním plánování výroby.

„Jde o nákladově efektivní metodu monitoringu výskytu infekčního onemocnění, zásadně nezatěžujícího rozpočet. Náklady na vyšetření v přepočtu na jednoho zaměstnance jsou v řádu haléřů, náklady na jednoho pozitivního zaměstnance jsou nižší než sto korun,“ sdělil Róbert Hromádka.

Podle veřejně publikovaných dat celkové náklady hrazené zdravotními pojišťovnami za testování na covid-19 činily pouze v roce 2021 více než sedmnáct miliard korun. Z toho jen u Všeobecné zdravotní pojišťovny 4,5 miliardy korun za antigenní testy a 3,8 miliardy korun za PCR testy a u Zaměstnanecké pojišťovny Škoda cca 0,1 miliardy korun za antigenní testy a cca 0,1 miliardy korun za PCR testy. „To spolu s deklarovanými náklady zhruba 300 tisíc korun na jednoho pozitivně testovaného zaměstnance u Oborové zdravotní pojišťovny potvrzuje smysluplnost naší práce,“ dodal Hromádka z Nexarsu.